Służba zdrowia coraz gorsza. Pacjenci skarżą się na potęgę

Służba zdrowia coraz gorsza. Pacjenci skarżą się na potęgę

Dodano:   /  Zmieniono: 
sxc 
Radykalnie wzrosła liczba skarg pacjentów na służbę zdrowia. Najczęściej chodzi o utrudnianie dostępu do lekarza i dokumentacji. Najgorzej jest na Mazowszu - informuje "Rzeczpospolita", powołując się na raport rzecznika praw pacjenta.
Według raportu, w 2010 roku do rzecznika trafiło 36 tys. skarg (w tym ok. 30 proc. pochodziło z woj. mazowieckiego), rok wcześniej było ich 9 tys. Liczba wzrasta, bo pacjenci są coraz bardziej świadomi swoich praw i faktu, że  istnieje taka instytucja - tłumaczy sama rzecznik Krystyna Kozłowska.

Trudny dostęp

Najczęściej, 16 tys. razy, skarżono się na utrudnianie dostępu do  świadczeń zdrowotnych przez przychodnie. Rejestracja nagminnie odmawiała zapisu przez telefon na wizytę u lekarza, informując, że niezbędne jest osobiste pojawienie się w placówce. Służba zdrowia utrudniała też pacjentom wgląd w ich dokumentację medyczną, często nie mogli oni sprawdzić w historii choroby czy leczenie przebiegało prawidłowo.

Brak poszanowania

Skarżono się też na brak poszanowania życia rodzinnego, np. rodzicom niepełnosprawnych dzieci nie pozwalano przebywać na oddziale w nocy lub  pobierano za to opłaty. Często łamane są prawa chorych do poszanowania godności i intymności, przez np. monitoring w salach, gdzie lekarz bada chorych, czy nieodgradzanie parawanem chorego podczas wykonywania zabiegu w wieloosobowej sali.

W większości spraw pracownicy biura rzecznika interweniują u dyrektora placówki, której pracownicy nie  przestrzegają praw chorych. - Nie zawsze pacjenci mają rację, ale gdy skargi są uzasadnione, nasze działania kończą się sukcesem - podkreśla Kozłowska.

Nie znają przepisów

Co na to zainteresowani? Jak mówi naczelny rzecznik odpowiedzialności lekarzy Joanna Orłowska-Heitzman, medycy, pielęgniarki czy pracownicy rejestracji nie znają przepisów, "chociaż izby lekarskie i  dyrektorzy szpitali organizują już od dawna szkolenia z prawa medycznego".

Biuro rzecznika planuje w 2011 roku rozpoczęcie ogólnopolskiej kampanii promującej wiedzę o prawach pacjenta wśród chorych i personelu medycznego.

pap, ps, "Rz"