TVN i Polsat: o Tusku dobrze, o Kaczyńskim źle

TVN i Polsat: o Tusku dobrze, o Kaczyńskim źle

Dodano:   /  Zmieniono: 
(fot. Wprost) Źródło: Wprost
W TVP dominowało neutralne przedstawianie partii i ich liderów, prywatni nadawcy - TVN i Polsat częściej prezentowali pozytywnie Donalda Tuska a negatywnie liderów PiS i SLD – wynika z monitoringu serwisów informacyjnych prowadzonego przez Fundację im. S. Batorego.
Ocena ta dotyczy pierwszego tygodnia monitoringu prowadzonego przed zbliżającymi się wyborami. Fundacja im. Stefana Batorego prowadzi takie badania po raz czwarty, analizując główne wydania serwisów informacyjnych telewizji publicznej: "Teleexpressu", "Panoramy", "Wiadomości", "Serwisu Info" (TVP Info) a także dwóch stacji komercyjnych: "Faktów" (TVN) i "Wydarzeń" (Polsat).

Dla PO ponad połowa czasu

Z monitoringu - jak poinformowała fundacja - wynika, że ponad połowę czasu wszystkich komitetów wyborczych w programach informacyjnych TV poświęcono Platformie Obywatelskiej, co stanowiło prawie 14 proc. całkowitego czasu trwania monitorowanych serwisów. Najczęściej eksponowanym politykiem był Donald Tusk, następnie: prezes PiS Jarosław Kaczyński, przewodniczący SLD Grzegorz Napieralski oraz  prezes PSL Waldemar Pawlak. W pierwszej dziesiątce najczęściej prezentowanych znalazło się pięciu polityków PO oraz po jednym z PiS, SLD, PSL, Ruchu Palikota oraz PJN.

"Wiadomości" częściej negatywnie o PiS niż o PO

- W TVP dominowało neutralne przedstawianie partii i ich przywódców. Donald Tusk miał po 4 proc. czasu pozytywnego i negatywnego, Jarosław Kaczyński – odpowiednio 1 i 8 proc. Z czterech serwisów informacyjnych TVP - Serwis Info zanotował niemal wyłącznie neutralną prezentację polityków i partii, a najwięcej pozytywnych lub negatywnych ocen odnotowano w Panoramie - podała Fundacja.

Zauważono, że między programami informacyjnymi TVP pojawiły się istotne różnice. "Wiadomości" i "Teleexpress" znacząco częściej negatywnie oceniały PiS niż PO; z kolei "Serwis Info" i "Panorama" były bardziej krytyczne wobec rządu, niż wobec głównej partii opozycyjnej. W  "Teleexpressie" - jak podała fundacja - znacząco częściej niż w innych serwisach TVP pokazywano PSL i jego szefa, wicepremiera Waldemara Pawlaka.

TVN i Polsat: o PiS źle, o PO dobrze

Z monitoringu wynika też, że programy informacyjne TVN i Polsatu, czyli "Fakty" i "Wydarzenia" "istotnie różniły się od programów informacyjnych mediów publicznych w prezentowaniu materiałów związanych z  kampanią wyborczą". "Oceny polityków były w nich bardziej spolaryzowane, a materiały - kontrowersyjne, z wyraźnie zarysowaną tezą i  stanowiskiem dziennikarza. TVN i Polsat znacznie częściej niż serwisy TVP prezentowały negatywnie Prawo i Sprawiedliwość, natomiast Platformę Obywatelską najczęściej pozytywnie".

Tusk Vision Network?

Najwięcej, bo prawie połowę serwisu "Fakty" TVN poświęciły sprawozdaniom i komentarzom na temat kampanii. Skoncentrowały się przy tym na PO i PiS. Rzadziej była w nich mowa o  innych ugrupowaniach, o PJN, a zwłaszcza o Ruchu Palikota. Częściej - podkreśla fundacja - niż w serwisach TVP w serwisach TVN i  Polsatu prezentowany był premier Tusk (48 proc. udziału w czasie wszystkich kandydatów). W "Wydarzeniach" zajmował nawet 57 proc. czasu wszystkich kandydatów. Częściej też prezentowany był prezes PiS - 31 proc. udziału w czasie wszystkich kandydatów.

Fundacja zaznacza, że media komercyjne częściej niż TVP pozytywnie ukazywały premiera, a informacje o negatywnym wydźwięku dla szefa rządu pojawiły się jedynie w "Wiadomościach" i "Panoramie".

Kaczyński w TVN i Polsacie głównie negatywnie

Prezes PiS - jak wynika z monitoringu - we wszystkich serwisach pokazywany był przez 48 minut. Ponad jedna trzecia tych materiałów miało negatywny wydźwięk. Więcej było ich w serwisach mediów komercyjnych (ponad połowa ocen negatywnych), niż w mediach publicznych (8 proc. ocen negatywnych) - podała fundacja.

W przypadku lidera SLD Grzegorza Napieralskiego czas jego prezentacji w serwisach wyniósł 19 minut. Częściej prezentowały go "Wydarzenia" i  "Fakty", rzadziej telewizja publiczna. Ponad 27 proc. wszystkich tych materiałów miało negatywny wydźwięk. Częściej niepochlebne materiały pojawiały w serwisach mediów komercyjnych - 43 proc. ocen negatywnych, niż w mediach publicznych - 2 proc.

Czas prezentacji lidera PSL wynosił ponad 9 minut. "Wicepremier miał relatywnie wysoki w porównaniu do premiera Tuska udział wystąpień urzędowych. Szczególnie często pojawiał się w »Teleexpressie«. Pozytywne oceny tego polityka zostały odnotowane tylko w »Wydarzeniach«. W  pozostałych serwisach miał oceny neutralne" - zauważają eksperci fundacji.

Monitoring prowadzi zespół socjologów z Pracowni Teorii Zmiany Społecznej Instytutu Socjologii UW.

zew, PAP