Wiceminister zaznaczył, że odpowiednie systemy sterowania ruchem pociągów będą instalowane także na innych liniach, nawet takich, gdzie osiągnięcie prędkości 200 km/godz. ze względów konstrukcyjnych jest niemożliwe. - Pamiętajmy o tym, że systemy sterowania ruchem to nie tylko prędkość, ale przede wszystkim bezpieczeństwo - zaznaczył Massel. Podczas testów przeprowadzonych na CMK na odcinku Psary-Zawiercie pociąg prowadzony przez lokomotywę Husarz przekroczył prędkość 200 km/godz. Kolejarze sprawdzali również, czy system może automatycznie zwolnić zbytnio rozpędzony pociąg, a nawet go zatrzymać. Massel ocenił, że testy wypadły pomyślnie.
Kolejarze tłumaczą, że aby pociąg mógł jechać z prędkością rzędu 200 km/godz., oprócz przystosowanej linii kolejowej potrzeba odpowiednio wyposażonego taboru i zainstalowanego na linii systemu zarządzania ruchem. W sierpniu 2009 r. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na zaprojektowanie i zabudowę systemu ETCS na odcinku linii kolejowej E65 Grodzisk Mazowiecki - Zawiercie.
PAP, arb