Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o restrukturyzacji, komercjalizacji i prywatyzacji PKP. Zakłada on m.in. umorzenie 2,5 miliardowych zobowiązań publiczno-prawnych.
"Projekt nowelizacji ma dwa zasadnicze cele. Pierwszy to ułatwienie przejęcia majątku PKP w tym ok. 23 tys. linii kolejowych i nieruchomości związanych z nimi". Drugi to uproszczenie "rozwiązań dotyczących finansów spółki", - powiedział Pol na konferencji prasowej po posiedzeniu rządu.
"Jest to ustawa w zasadzie bliźniaczo podobna do pakietu ministra Kołodki. Przewiduje ona umorzenie zobowiązań publiczno-prawnych rzędu 2,5 mld zł" - powiedział Pol. Wcześniej zakładano, że ich spłata będzie odroczona do 2006 r.
Ponadto Fundusz Pracy od 1 stycznia 2003 r. ma przejąć finansowanie świadczeń przedemerytalnych dla pracowników PKP zwolnionych w 2000 roku w ramach restrukturyzacji zatrudnienia.
Szacunkowe obciążenie Skarbu Państwa będzie dotyczyło: zwiększenia łącznych gwarancji Skarbu Państwa z tytułu kredytów i emisji obligacji z 3,9 mld zł do 6 mld zł oraz przejęcia przez Skarb Państwa zobowiązań wobec Funduszu Pracy w wysokości 386 mln zł.
Na koniec maja zadłużenie grupy PKP wyniosło 8,67 mld zł.
Podczas prawie półtorarocznej realizacji ustawy z 8 września 2000 roku o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP, utworzono spółkę do zarządzania liniami kolejowymi (PLK SA), spółkę zajmującą się przewozami towarowymi (Cargo SA) oraz dwie spółki zajmujące się przewozami pasażerskimi (Przewozy Regionalne sp. z o.o. i PKP Intercity sp. z o.o.). Ponadto utworzono spółki prawa handlowego w pomocniczych obszarach działalności.
Nie zmieniło to sytuacji finansowej PKP SA, które nie uzyskały płynności finansowej, zwłaszcza w odniesieniu do zobowiązań publiczno - prawnych.
Opóźnienia w uregulowaniu stanu prawnego majątku uniemożliwiły z kolei, wbrew intencji ustawy, przekazanie PLK SA linii kolejowych w formie wkładu niepieniężnego.
Projektowana zmiana ustawy zawiera przede wszystkim nowe regulacje, które umożliwią wniesienie przez PKP SA do PLK SA w formie aportu w pierwszej kolejności infrastruktury technicznej linii kolejowych oraz szybsze uregulowanie stanu prawnego gruntów, będących częścią składową linii kolejowych, by można było również wnieść je aportem do PLK SA.
Zdaniem Pola, w PKP "należałoby ograniczyć zatrudnienie jeszcze o kilka tys. osób". W ciągu ostatnich 2 lat z PKP odeszło ponad 49 tys. ludzi.
em, pap
"Jest to ustawa w zasadzie bliźniaczo podobna do pakietu ministra Kołodki. Przewiduje ona umorzenie zobowiązań publiczno-prawnych rzędu 2,5 mld zł" - powiedział Pol. Wcześniej zakładano, że ich spłata będzie odroczona do 2006 r.
Ponadto Fundusz Pracy od 1 stycznia 2003 r. ma przejąć finansowanie świadczeń przedemerytalnych dla pracowników PKP zwolnionych w 2000 roku w ramach restrukturyzacji zatrudnienia.
Szacunkowe obciążenie Skarbu Państwa będzie dotyczyło: zwiększenia łącznych gwarancji Skarbu Państwa z tytułu kredytów i emisji obligacji z 3,9 mld zł do 6 mld zł oraz przejęcia przez Skarb Państwa zobowiązań wobec Funduszu Pracy w wysokości 386 mln zł.
Na koniec maja zadłużenie grupy PKP wyniosło 8,67 mld zł.
Podczas prawie półtorarocznej realizacji ustawy z 8 września 2000 roku o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP, utworzono spółkę do zarządzania liniami kolejowymi (PLK SA), spółkę zajmującą się przewozami towarowymi (Cargo SA) oraz dwie spółki zajmujące się przewozami pasażerskimi (Przewozy Regionalne sp. z o.o. i PKP Intercity sp. z o.o.). Ponadto utworzono spółki prawa handlowego w pomocniczych obszarach działalności.
Nie zmieniło to sytuacji finansowej PKP SA, które nie uzyskały płynności finansowej, zwłaszcza w odniesieniu do zobowiązań publiczno - prawnych.
Opóźnienia w uregulowaniu stanu prawnego majątku uniemożliwiły z kolei, wbrew intencji ustawy, przekazanie PLK SA linii kolejowych w formie wkładu niepieniężnego.
Projektowana zmiana ustawy zawiera przede wszystkim nowe regulacje, które umożliwią wniesienie przez PKP SA do PLK SA w formie aportu w pierwszej kolejności infrastruktury technicznej linii kolejowych oraz szybsze uregulowanie stanu prawnego gruntów, będących częścią składową linii kolejowych, by można było również wnieść je aportem do PLK SA.
Zdaniem Pola, w PKP "należałoby ograniczyć zatrudnienie jeszcze o kilka tys. osób". W ciągu ostatnich 2 lat z PKP odeszło ponad 49 tys. ludzi.
em, pap