NFZ podkreśla, że w przypadku braku dokumentu potwierdzającego posiadane prawo do świadczeń opieki zdrowotnej pacjent chcący skorzystać z porady lekarskiej może złożyć na piśmie oświadczenie o zgłoszeniu do ubezpieczenia zdrowotnego. Do tej pory niektórzy świadczeniodawcy dopuszczali taką możliwość, ale pacjent musiał w ciągu siedmiu dni dostarczyć dowód ubezpieczenia. Jeżeli tego nie zrobił, ponosił koszt zabiegu lub porady medycznej. Zgodnie z komunikatem NFZ oświadczenie musi zawierać: imię i nazwisko pacjenta,
datę urodzenia, PESEL, nazwę instytucji, która zgłosiła pacjenta do ubezpieczenia (np. zakład pracy, uczelnia), nazwę oddziału wojewódzkiego NFZ, do którego pacjent został zgłoszony. W przypadku szpitali pacjent po złożeniu oświadczenia ma nadal obowiązek dostarczenia dowodu ubezpieczenia. Komunikat NFZ jest elementem porozumienia Naczelnej Rady Lekarskiej i Ministerstwa Zdrowia.
eb, pap