Rząd przeznaczył 150 tys. zł na telefon zaufania

Rząd przeznaczył 150 tys. zł na telefon zaufania

Dodano:   /  Zmieniono: 
MSW: 150 tys. zł na telefon zaufania dla dzieci i młodzieży (fot. sxc) 
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych rozstrzygnęło konkurs na prowadzenie telefonu zaufania dla dzieci i młodzieży. Fundacja Dzieci Niczyje, która prowadzi linię 116 111 już czwarty rok, wygrała konkurs i otrzyma 150 tys. zł dotacji.
Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111 jest całkowicie bezpłatny i anonimowy. Działa od poniedziałku do soboty w godz. 12-20. Z  konsultantami można skontaktować się także za pośrednictwem strony www.116111.pl W 2007 r. Komisja Europejska zdecydowała o rezerwacji krajowego zakresu numerów zaczynających się na 116 na usługi społeczne. Chodziło o  to, by obywatele całej Europy mogli otrzymać tę samą usługę, dzwoniąc na ten sam numer. Linia 116 000 to numer interwencyjny w sprawie zaginionych dzieci, 116 111 - telefon zaufania dla dzieci, trzeci numer -  116 123 - został zarezerwowany dla telefonu zaufania dla dorosłych.

Linia 116 111 uruchomiona została w Polsce w listopadzie 2008 r., obsługiwana jest przez Fundację Dzieci Niczyje (FDN), dyżurują przy niej m.in. wykwalifikowani psychologowie i pedagodzy. Jak poinformowała rzeczniczka MSW Małgorzata Woźniak, FDN, która wygrała konkurs na obsługę telefonu zaufania w 2012 r., będzie również odpowiedzialna za jego promocję na terenie całego kraju.

W ubiegłym roku konsultanci linii 116 111 przeprowadzali ponad 930 rozmów tygodniowo. W roku 2010 r. prawie 65 tys. dzieci zadzwoniło na  numer 116 111, a w 2011 r. prawie 69 tys. W 2010 r. konsultanci otrzymali około 2 tys. pytań drogą mailową, podobnie było w roku 2011. Kontaktowały się głównie dzieci w wieku 12-15 lat. Wśród najczęściej poruszanych spraw były problemy w środowisku rówieśniczym oraz trudne relacje z rodzicami i rodzeństwem. Dyrektor FDN dr Monika Sajkowska uważa, że linia wypełniła ogromną lukę w systemie pomocy dzieciom - taki telefon był - jej zdaniem -  bardzo potrzebny, od pierwszego dnia dzwoni bez przerwy. Dzwoniące dzieci chcą rozmawiać m.in. o codziennych smutkach, kłopotach w szkole, kłótniach z przyjaciółmi i rodzicami, czasem sięgają po słuchawkę, gdy myślą o samobójstwie, są ofiarami przemocy czy wykorzystywania seksualnego, czasem potrzebują po prostu, żeby ktoś ich wysłuchał.

eb, pap