Linia 116 111 uruchomiona została w Polsce w listopadzie 2008 r., obsługiwana jest przez Fundację Dzieci Niczyje (FDN), dyżurują przy niej m.in. wykwalifikowani psychologowie i pedagodzy. Jak poinformowała rzeczniczka MSW Małgorzata Woźniak, FDN, która wygrała konkurs na obsługę telefonu zaufania w 2012 r., będzie również odpowiedzialna za jego promocję na terenie całego kraju.
W ubiegłym roku konsultanci linii 116 111 przeprowadzali ponad 930 rozmów tygodniowo. W roku 2010 r. prawie 65 tys. dzieci zadzwoniło na numer 116 111, a w 2011 r. prawie 69 tys. W 2010 r. konsultanci otrzymali około 2 tys. pytań drogą mailową, podobnie było w roku 2011. Kontaktowały się głównie dzieci w wieku 12-15 lat. Wśród najczęściej poruszanych spraw były problemy w środowisku rówieśniczym oraz trudne relacje z rodzicami i rodzeństwem. Dyrektor FDN dr Monika Sajkowska uważa, że linia wypełniła ogromną lukę w systemie pomocy dzieciom - taki telefon był - jej zdaniem - bardzo potrzebny, od pierwszego dnia dzwoni bez przerwy. Dzwoniące dzieci chcą rozmawiać m.in. o codziennych smutkach, kłopotach w szkole, kłótniach z przyjaciółmi i rodzicami, czasem sięgają po słuchawkę, gdy myślą o samobójstwie, są ofiarami przemocy czy wykorzystywania seksualnego, czasem potrzebują po prostu, żeby ktoś ich wysłuchał.
eb, pap