O planowanym wyłączeniu ruchu na I linii metra, a także o utrudnieniach i zmianach w komunikacji miejskiej poinformowali przedstawiciele Zarządu Transportu Miejskiego, Metra Warszawskiego i wykonawcy centralnego odcinka II linii metra. Od pętli Marymont w kierunku centrum miasta będą kursować dodatkowe tramwaje linii 74 i 75, a wzdłuż I linii metra, do Politechniki, jeździć będą autobusy zastępczej linii Z1. W najbliższą sobotę i niedzielę metro ma jeździć na dwóch odcinkach - od stacji Młociny do stacji Ratusz i od stacji Kabaty do stacji Centrum. Na pozostałym odcinku z ruchu wyłączony zostanie zachodni tor linii metra; po drugim torze będzie kursować pociąg wahadłowy.
Zmiany w komunikacji miejskiej spowodowane są przygotowaniami do budowy przejścia podziemnego na stacji Świętokrzyska między peronem I linii, a przyszłym peronem II linii. Jak poinformował rzecznik prasowy wykonawcy centralnego odcinka II linii metra Mateusz Witczyński ze względów bezpieczeństwa podczas budowy ścian szczelinowych w pobliżu istniejących tuneli ruch pociągów musi być wstrzymany. - W związku z tym, że między tunelem pierwszej linii metra a tymi ścianami jest kilkadziesiąt centymetrów odległości, sztuka budowlana i bezpieczeństwo pasażerów wymaga tego, żeby podczas tych prac ograniczyć ruch - powiedział Witczyński. Jak wyjaśnił, zbudowanie łącznika wymaga przygotowania szybu roboczego, który powstanie ok. 70 cm od istniejących tuneli linii metra. Ta skomplikowana operacja, ze względów bezpieczeństwa podzielona została na dwa etapy. Najpierw wykonana zostanie zachodnia część ścian szczelinowych. Powstaną tam wykopy o szerokości 80 cm, głębokie na 32 metry. W powstałe szczeliny wprowadzone zostaną klatki zbrojeniowe, które następnie zalane zostaną betonem - informuje Metro Warszawskie.
Obecnie w budowie jest centralny odcinek II linii metra, który ma mieć siedem stacji (rondo Daszyńskiego, rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dworzec Wileński) i połączyć lewo- i prawobrzeżną Warszawę. Umowę stołeczny ratusz podpisał z włosko-turecko-polskim konsorcjum Astaldi, Gulermak i PBDiM Mińsk Mazowiecki w październiku 2009 r. Koszt inwestycji, która ma się zakończyć pod koniec 2013 roku, wynosi ponad 4,1 mld zł.pap, ps