Nowy taryfikator m.in. podwyższa kary za parkowanie w miejscu dla niepełnosprawnych oraz rozmowę przez telefon komórkowy (dotychczas karane one były tylko mandatem, ale bez punktów karnych, teraz - do pięciu punktów). Za przewóz dziecka bez fotelika kara ma wynosić sześć punktów (obecnie trzy), natomiast za przewożenie pasażerów bez kasku (w przypadku motocykla) lub zapiętych pasów kierowca może dostać cztery punkty karne (obecnie jeden). Jazda ze zbyt dużą liczbą pasażerów (dotychczas jeden punkt) może się skończyć dla kierowcy nawet dziesięcioma punktami karnymi.
Dziesięć punktów może kosztować kierującego także nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na oznakowanym przejściu (dwa punkty więcej niż dotychczas), a pięć - za ciągnięcie za autem osób na nartach, sankach lub wrotkach (obecnie wykroczenia te nie były karane punktami). Nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu podczas cofania będzie kosztować sześć punktów karnych, o jeden więcej niż dotychczas.
Do dziesięciu punktów wzrosną też kary za wyprzedzanie w niewłaściwych miejscach - na przejściach dla pieszych (teraz dziewięć punktów) oraz przejazdach rowerowych (obecnie osiem punktów) oraz tuż przed nimi. Dziesięć punktów może też stracić kierowca, który nie zatrzyma się, gdy przez jezdnię będzie przechodzić osoba niepełnosprawna (obecnie karane ośmioma punktami). Pięć punktów będzie można dostać za cofanie na drodze ekspresowej lub autostradzie (obecnie trzy punkty).
Policjanci będą też mogli dawać kierowcom punkty karne także za inne wykroczenia dotychczas w ten sposób niekarane: wjeżdżanie między pojazdy w kolumnie, wjeżdżanie na skrzyżowanie, jeśli na nim lub za nim nie ma miejsca na kontynuowanie jazdy, oraz niezatrzymanie auta przed znakiem stop (po dwa punkty), a także zakrywanie tablic rejestracyjnych, zwiększenie prędkości przez kierowcę samochodu wyprzedzanego i wyprzedzenie pojazdu na sygnale w terenie zabudowanym (po trzy punkty).
Po przekroczeniu liczby 24 punktów karnych kierowca, jeśli chce jeździć samochodem, musi ukończyć kurs prawa jazdy i zdać egzamin.
Z danych policji wynika, że w 2011 r. doszło do 40 tys. 65 wypadków drogowych, w których rannych zostało 49 tys. 501 osób, a zginęło 4 tys. 189. Wszystkie te dane wzrosły w porównaniu z 2010 r., kiedy to liczba wypadków wyniosła 38 tys. 832, rannych w nich były 48 tys. 952 osoby, a 3 tys. 907 osób zginęło. Najczęstszą przyczyną tragedii drogowych są nadal nadmierna prędkość i nieustąpienie pierwszeństwa.
Policjanci zatrzymali w ubiegłym roku 183 tys. 488 pijanych kierowców. To o 17 tys. 603 więcej niż rok wcześniej. Nietrzeźwi spowodowali ponad 2,7 tys. wypadków, w których zginęło 300 osób, a 3 tys. 753 osób zostało rannych. Rozporządzenie zmieniające taryfikator zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw 9 maja br. MSW uzasadniało, że celem zmian jest m.in. poprawa bezpieczeństwa dzieci, pasażerów oraz pieszych. Chodzi o wykroczenia, które występują najczęściej i są najbardziej uciążliwe dla innych kierowców.
eb, pap