Jak wyliczyła KE, w UE co najmniej pięć osób umiera dziennie na drogach w wypadkach spowodowanych usterkami technicznymi. Awarie są przyczyną 6 proc. wszystkich kolizji samochodowych.
- Nie chcemy, by potencjalnie niebezpieczne samochody poruszały się po naszych drogach - powiedział komisarz UE ds. transportu Siim Kallas. Dodał, że między piątym a szóstym rokiem użytkowania samochodu liczba wypadków spowodowanych usterkami technicznymi "znacząco" się zwiększa.
Komisja chce znowelizować przepisy z 1997 r. określające minimalne standardy kontroli pojazdów w UE. Zaproponowała zwiększenie częstotliwości obowiązkowych badań starszych samochodów oraz objęcie obowiązkowymi badaniami motocykli i skuterów. Ponadto częściej kontrolowane mają być samochody osobowe i dostawcze o dużych przebiegach podobnie, jak teraz taksówki i karetki.
KE chce, by minimalnym wymogiem w krajach UE była pierwsza kontrola samochodu po czterech latach użytkowania, kolejna - po dwóch latach, a następne - co roku (teraz co dwa lata).
Ponieważ Polska - na tle innych krajów - ma dosyć wyśrubowane wymogi kontroli technicznej pojazdów, to gdyby propozycje KE weszły w życie, Polska musiałaby jedynie włączyć do niej skutery.
Aby zaproponowane przepisy weszły w życie, muszą je jeszcze zaakceptować rządy i Parlament Europejski. "Wprowadzenie nowych przepisów powinno zapobiec ponad 36 tys. wypadków spowodowanych usterkami technicznymi, w których śmierć może ponieść ponad 1200 osób" - podsumowała KE.
zew, PAP