Oczyszczanie nabrzeża, decyzją Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, rozpoczęto w czerwcu br. Wywożone są materiały niebezpieczne (odpady cynkonośne), porzucone przez firmę Metalexport i składowane od 22 lat na Nabrzeżu Katowickim. Wszystkie odpady mają zniknąć do października br.
Jak dodaje Siergiej, Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście rozpoczął w 2010 roku postępowanie sądowe przeciwko firmie MEX-Holding, następcy prawnemu Metalexportu, i uzyskał od sądu zgodę na usunięcie znajdujących się na terenie portu odpadów, przetransportowanie ich i unieszkodliwienie w zakładzie posiadającym stosowne pozwolenia. Wybór wykonawcy prac dot. wywozu i unieszkodliwienia odpadów odbył się w ramach przetargu nieograniczonego. Firmy biorące udział w przetargu musiały posiadać wszystkie niezbędne zezwolenia związane z transportem i unieszkodliwieniem odpadów niebezpiecznych.
Odpady przekazywane są do huty Bolesław Recycling. Na całą operację port wyda 2,5 mln zł.
"Usunięcie odpadu z rejonu Nabrzeża Katowickiego przyczyni się w pierwszej kolejności do likwidacji +bomby ekologicznej+ i usunięcia zagrożenia dla środowiska, a także da możliwość dysponowania tym terenem na cele statutowe portu" - zaznaczył prezes. Podkreślił, że zaleganie odpadu powoduje utratę potencjalnych korzyści wynikających z braku możliwości udostępnienia tego terenu na cele portowe. Wywóz odpadów umożliwi w przyszłości budowę i rozbudowę infrastruktury portowej w tym miejscu - dodał.
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami – w Szczecinie i Świnoujściu.
Do podstawowych zadań Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście należy: zarządzanie nieruchomościami i infrastrukturą portową, prognozowanie i planowanie rozwoju portów, budowa, modernizacja i utrzymanie infrastruktury portowej oraz pozyskiwanie nieruchomości na potrzeby rozwoju portów.
W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy obsługujący połączenia ze Skandynawią. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe – suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe dla towarów rolno-spożywczych. W roku 2011 łączne przeładunki obu portów wyniosły ponad 21 mln ton.
eb, pap