Izba przeprowadziła kontrolę z inicjatywy własnej, objęto nią rok 1999 i trzy kwartały roku 2000. Zbadano Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS), Krajowy Urząd Pracy (KUP), 6 urzędów wojewódzkich, 6 wojewódzkich urzędów pracy, 6 urzędów marszałkowskich, 18 ośrodków pomocy społecznej i 18 powiatowych urzędów pracy.
Oba systemy - POMOST dla jednostek pomocy społecznej i PULS dla urzędów pracy - utworzyło Ministerstwo Pracy w ramach tzw. projektu ALSO. Sfinansowano go z pożyczki uzyskanej z Międzynarodowego Banku Odbudowy i Rozwoju oraz budżetu państwa. Realizacja obydwu programów kosztowała w latach 1991-2000 ponad 42,5 mln USD oraz ponad 24,1 mln zł.
Z raportu wynika, że nie udało się zbudować jednolitego systemu informatycznego pozwalającego na pełny monitoring pomocy społecznej, czyli przekazywania danych do MPiPS zarówno o potrzebach jak i stopniu ich realizacji.
Kontrola wykazała, że zaledwie co czwarty ośrodek pomocy społecznej (OPS) przekazywał wiarygodne dane do zbioru centralnego w resorcie.
W jednej piątej powiatowych urzędów pracy (PUP) kontrolerzy wykryli wykorzystywanie innych niż PULS systemów informatycznych. Gdzieniegdzie pracowały równolegle nawet dwa systemy, co - jak podkreśla NIK - wymagało angażowania dodatkowych osób do ich obsługi.
sg, pap