Wśród czynników sprzyjających korupcji ankietowani wymieniali najczęściej zaangażowanie polityków w podejmowanie decyzji gospodarczych, tradycję przekupstwa, wysokie podatki, słabe prawo, słabo opłacanych urzędników, słabą skuteczność organów ścigania, brak procedur kontrolnych i systemu eliminacji nieuczciwych firm.
Pytani o sposoby przeciwdziałania korupcji w firmie, ankietowani wymieniali najczęściej skuteczne egzekwowanie prawa - 38 proc., zmiany prawne - 29 proc., wewnętrzne ustalenia w firmie (kodeksy itp.) - 15 proc., i kampanie informacyjne - 11 proc.
Spośród 81 proc. ankietowanych, którzy mówili o kontakcie z różnymi formami przekupstwa, 42 proc. twierdzi jednak, że zjawisko to w działalności ich firmy uległo zmniejszeniu w ciągu ostatnich 5 lat - podkreślała Janet Bohdanowicz z IBLF, komentując wyniki badań.
Najbardziej narażone na korupcję są dziedziny biznesu związane z uzyskiwaniem pozwoleń i decyzji administracyjnych (27 proc. odpowiedzi) - zwłaszcza w budownictwie - zamówieniami publicznymi (24 proc.), sprzedażą i marketingiem (łapówki za wybór dostawców dla sklepów i sieci handlowych albo miejsce towaru na sklepowej półce - 16 proc.), a także odprawami celnymi i usługami finansowymi (przy pozyskiwaniu kredytów).
Jak wynika z badań, urzędnicy państwowi i samorządowi preferują łapówki w gotówce. Usługodawcy zaś w formie prowizji - 27 proc., pieniędzy - 19 proc., korzyści marketingowych - 15 proc. i innych dóbr materialnych.
Jacek Wojciechowicz z Banku Światowego komentując wyniki badania zwraca uwagę, że w Polsce występują dwa rodzaje korupcji - korupcja sektora publicznego, która podważa wizerunek polskiej gospodarki w oczach zagranicznych inwestorów i prowadzi do straty wielu potencjalnych inwestycji, oraz korupcja w sektorze prywatnym, która jego zdaniem szkodzi przedsiębiorstwom przez podwyższanie kosztów prowadzenia działalności i utratę reputacji.
Ankietę na temat korupcji w polskim biznesie przeprowadziło Międzynarodowe Forum Liderów Biznesu (IBLF) we współpracy z Bankiem Światowym i firmą Deloitte&Touche Adresatami ankiety było 500 największych firm działających w Polsce. Ankieta była anonimowa.
em, pap