Główną przyczyną katastrofy pod Szczekocinami były błędy popełnione przez dyżurnych ruchu - wynika z raportu Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych.
16 osób zginęło a 57 zostało rannych, gdy 3 marca 2012 r. na szlaku Sprowa-Starzyny zderzyły się dwa pociągi. Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych opublikowała właśnie raport na temat katastrofy.
Według ustaleń, pociąg InterRegio jadący w kierunku Krakowa został skierowany na niewłaściwy tor przez dyżurnego ruchu ze Starzyn. Z kolei dyżurna z posterunku Sprowa skierowała pociąg jadący w kierunku Warszawy na zajęty tor. W raporcie napisano, że maszyniści obu pociągów popełnili błędy - kontynuowali jazdę mimo braku niezbędnych sygnałów.
Wśród systemowych przyczyn wypadku raport wskazuje m.in. niedostateczną liczbę i czas trwania szkoleń pracowników wykonujących czynności na stanowiskach związanych bezpośrednio z ruchem pociągów i ich prowadzeniem. Według raportu, takie szkolenia w PKP Intercity S.A. odbyły się trzy razy w roku (łącznie 16 godzin), w Przewozach Regionalnych dwa razy (łącznie 16 godzin), w PKP PLK S.A. raz (8 godzin).
Pełny raport komisji dostępny jest na stronach internetowych ministerstwa transportu w postaci pliku .pdf.
zew, transport.gov.pl
Według ustaleń, pociąg InterRegio jadący w kierunku Krakowa został skierowany na niewłaściwy tor przez dyżurnego ruchu ze Starzyn. Z kolei dyżurna z posterunku Sprowa skierowała pociąg jadący w kierunku Warszawy na zajęty tor. W raporcie napisano, że maszyniści obu pociągów popełnili błędy - kontynuowali jazdę mimo braku niezbędnych sygnałów.
Wśród systemowych przyczyn wypadku raport wskazuje m.in. niedostateczną liczbę i czas trwania szkoleń pracowników wykonujących czynności na stanowiskach związanych bezpośrednio z ruchem pociągów i ich prowadzeniem. Według raportu, takie szkolenia w PKP Intercity S.A. odbyły się trzy razy w roku (łącznie 16 godzin), w Przewozach Regionalnych dwa razy (łącznie 16 godzin), w PKP PLK S.A. raz (8 godzin).
Pełny raport komisji dostępny jest na stronach internetowych ministerstwa transportu w postaci pliku .pdf.
zew, transport.gov.pl