25 grudnia w życie wchodzi nowa ustawa dotycząca przepisów konsumenckich. Dotyczy ona każdego, kto robi zakupy - informuje wyborcza.pl.
Po wejściu nowej ustawy więcej obowiązków przechodzi na sklepy. Nowe regulacje mają też rozwiązać kwestię telemarketingu. Poza tym klient będzie miał więcej dni na zwrot towaru bez przyczyny - 14 dni zamiast 10. Przedłuży się też termin odstąpienia od umowy (zamiast trzech miesięcy - 12), jeśli akwizytor nie poinformuje konsumenta o prawie do odstąpienia. Sklep będzie też musiał oddać pieniądze po jednej naprawie.
Eksperci uważają jednak, że ustawa nie jest wystarczająco jasna. "Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady" - czytamy w niej między innymi. Innym przykładem na zawiłość nowych regulacji jest ten fragment: "Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy". Jak interpretować te przepisy nie wiedzą specjaliści.
wyborcza.pl
Eksperci uważają jednak, że ustawa nie jest wystarczająco jasna. "Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość rzeczy z wadą pozostaje do wartości rzeczy bez wady" - czytamy w niej między innymi. Innym przykładem na zawiłość nowych regulacji jest ten fragment: "Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości rzeczy będące wynikiem korzystania z niej w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania rzeczy". Jak interpretować te przepisy nie wiedzą specjaliści.
wyborcza.pl