Wojna helikopterów

Wojna helikopterów

Dodano:   /  Zmieniono: 
Jedyne, co dziś kołuje nad naszymi głowami, to lobbyści i politycy rozgrywający największy w Polsce kontrakt na helikoptery dla armii. Dawno nie prowadziliśmy tak misternej gry z obcymi państwami.

S-70i Black Hawk

Producent:

Sikorsky Company i PZL Mielec

Mieści od 11 do 20 żołnierzy

Prędkość

296 km/h

Zasięg maksymalny

2300 km

Masa 7,5 t

EC725 Caracal

Producent:

Airbus Helicopters

Mieści

28 żołnierzy

Prędkość

324 km/h

Zasięg maksymalny

900 km

Masa ponad

11 t

AW149

Producent:

Agusta Westland

Mieści 18 żołnierzy

Szybkość

278 km/h

Zasięg 1200 km

Masa 8 t

Okontrakt na 70 śmigłowców wielozadaniowych starają się: francuskie konsorcjum z Airbusem na czele, PZL Świdnik, którego właścicielem jest włoska AgustaWestland, oraz amerykański Sikorsky Company z PZL w Mielcu. Stawka szacowana jest na 10 mld zł. Przetarg wszedł w decydującą fazę. W ostatni czwartek wiceminister gospodarki Arkadiusz Bąk poinformował posłów, że wszystkie oferty spełniają kryteria przetargowe, w tym programy offsetowe. Na koniec wiceminister wyraźnie podkreślił, że oferta z Mielca i Świdnika wzmacnia potencjał przemysłu zbrojeniowego w tym regionie i jest korzystna dla Łodzi. A oferta Airbusa koncentruje się tylko na Łodzi. Dla branży to klarowny sygnał, że teraz zdecydują względy polityczne, a nie wojskowe.

Więcej możesz przeczytać w 16/2015 wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.