Zespół porównywarki ubezpieczeń mfind już po raz drugi przygotował raport o wypadkach drogowych w polskich miastach wojewódzkich. Podobnie jak w zeszłym roku, w zestawieniu najgorzej wypadła Łódź. W tym mieście doszło do największej liczby wypadków (1790) oraz odnotowano najwięcej nietrzeźwych sprawców kolizji (42). Z kolei Warszawie po raz kolejny przypadł niechlubny tytuł najbardziej "zabójczego" miasta w Polsce. W stolicy w wypadkach zginęły 62 osoby. Należy jednak zaznaczyć, że w 2013 roku ofiar śmiertelnych było jeszcze więcej - aż 72.
W Toruniu na drodze możesz być spokojny
W raporcie najlepiej wypadł Toruń, w którym odnotowano 65 wypadków, a na 10 tys. mieszkańców przypadają zaledwie trzy kolizje. W 2014 r. najmniej osób zginęło w Kielcach oraz Zielonej Górze (po trzy ofiary śmiertelne). Pamiętajmy jednak, że rok wcześniej, w tym ostatnim mieście, żaden wypadek nie skończył się tak tragicznie.
Gorzów Wielkopolski coraz bezpieczniejszy
W porównaniu z 2013 rokiem, sytuacja na drogach najbardziej poprawiła się w Gorzowie Wielkopolskim, gdzie odnotowano aż o 26% mniej wypadków. Co ciekawe, pod tym względem najgorzej wypadł… najbezpieczniejszy Toruń. Jednak wzrost liczby wypadków aż o 51% był tam związany z wyjątkowo dobrym 2013 rokiem (tylko 43 kolizje).
Polacy nie lubią ustępować pierwszeństwa
Po raz kolejny najczęstszą przyczyną wypadków było nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu (aż 8 miast), a drugą w kolejności - nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego. Co ciekawe, nadmierna prędkość była główną przyczyną kolizji tylko w Katowicach.
- Statystyki policyjne są optymistyczne - od roku 2011 wypadków na terenie Polski jest coraz mniej. Zmniejszenie liczby wypadków oraz ofiar śmiertelnych wynika ze znacznej poprawy jakości polskich dróg. Miasta zyskują obwodnice i bezkolizyjne skrzyżowania. Polacy jeżdżą też coraz lepszymi, a więc bezpieczniejszymi samochodami, co sprawia, że nawet gdy dochodzi do wypadków, nie są one tak tragiczne w skutkach jak jeszcze kilka lat temu. Na mapie naszego kraju są niestety w dalszym ciągu takie miasta jak Łódź, która musi nadrobić wieloletnie zaniedbania w zakresie infrastruktury drogowej, aby jazda po tym mieście była bezpieczna. Akademia ubezpieczeń mfind co roku będzie sprawdzać, jak zmieniają się polskie miasta pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego - zapowiada Dominika Grabek, redaktor naczelna serwisu.