Polscy kolejarze zrzeszeni są w ponad 20 związkach zawodowych.
Porozumienie dotyczące regionalizacji i restrukturyzacji PKP podpisało w piątek sześć związków zawodowych nie należących do Krajowego Komitetu Protestacyjno-Strajkowego. Pozostałe związki miały czas na podjęcie decyzji do poniedziałku, ale do popołudnia żaden z nich się na to nie zdecydował.
Krajowy Komitet Protestacyjno-Strajkowy (KKPS), zrzeszający 11 kolejarskich związków zawodowych, już w sobotę ogłosił, że porozumienia nie podpisze. W całej Polsce zakończono wprawdzie strajk głodowy, ale utrzymano pogotowie strajkowe. Ma ono obowiązywać prawdopodobnie aż do momentu, kiedy prezydent podpisze przyszłoroczny budżet państwa, w którym będzie utrzymana obiecana kwota 550 mln zł na kolejowe przewozy regionalne.
Związkowcy z KKPS nie akceptują ponadto rządowego projektu regionalizacji kolei. Twierdzą, że nie był z nimi konsultowany, a przez to nie może zostać uzgodniony. W myśl rządowego projektu, funkcje operatora, zamawiającego i wykonawcy mają od spółki Przewozy Regionalne przejąć samorządy. W opinii kolejarzy, doprowadzi to do sytuacji, w której słabe województwa będą zmuszone do likwidacji nierentownych połączeń. Sprzeciwiają się oni także pomysłowi włączenia pociągów międzywojewódzkich do PKP Intercity Spółka z o.o., ponieważ uważają, że pogorszy to kondycję finansową dobrze prosperującej spółki Intercity i doprowadzi do likwidacji przewozów międzywojewódzkich.
Koleje mają otrzymać w przyszłym roku 1 mld 138 mln zł, z czego 538 mln zł na pasażerskie przewozy regionalne. Pieniądze będą pochodziły od samorządów, z funduszy strukturalnych i budżetu państwa. Około 100 mln zł ma zapewnić sprzedaż oraz dzierżawa nieruchomości PKP. Dodatkowo w piątek Sejm przyznał 550 mln zł na przewozy regionalne PKP w przyszłorocznym budżecie.
W myśl porozumienia, od 5 stycznia 2004 roku na okres pierwszego kwartału przywróconych zostanie 288 z 518 zawieszonych pociągów. Kwoty odpowiadające podatkowi akcyzowemu oraz opłacie drogowej zawartej w cenie paliwa zużywanego przez kolejowe pojazdy trakcyjne zostaną przeznaczone na inwestycje w infrastrukturę kolejową.
em, pap