"Las", pierwszy fabularny film Piotra Dumały, jednego z najbardziej znanych nie tylko w Polsce autorów animacji, wchodzi na ekrany kin 26 lutego.
"Las", pierwszy fabularny film Piotra Dumały, jednego z najbardziej znanych nie tylko w Polsce autorów animacji, wchodzi na ekrany kin 26 lutego. "Las" miał już swoją światowej premierę na 9. MFF ERA NOWE HORYZONTY we Wrocławiu. "Obejrzałem Las. To film doskonały, spełniony, czysty. Niezwykle rzadki okaz. Dzieło organiczne, żyjące własnym życiem. Proste, minimalistyczne, przykuwające. Tajemnicze jak sen. (?) Ten film ma w sobie coś, co zostało dawno zagubione w polskim kinie, a co miały na przykład filmy Hasa. Kino jest naprawdę osobiste nie wtedy, kiedy odsyła nas do intymnych przeżyć reżysera, tylko kiedy mówi o mnie, widzu, coś takiego, że ma się ochotę zapytać: skąd on to wiedział?" Tadeusz Sobolewski, Arcydzieło Piotra Dumały, "Gazeta Wyborcza", 2009.09.15 "Należę do tych widzów, którzy kupili ten film od razu. Są w nim niezwykłej urody czarno-białe zdjęcia Adama Sikory, muzyka Pawła Szymańskiego przenikająca widza delikatną wzniosłością, aktorstwo Stanisława Brudnego i Mariusza Bonaszewskiego, ascetyczne, wręcz fizjologiczne, pokazujące skomplikowane relacje ojca i syna." Ks. Andrzej Luter, Las, "Kino" 2010, nr. 512, str. 82-83 "...przejmująca opowieść o sprawach najważniejszych - szukaniu wzajemnego porozumienia, przełamywaniu barier, zaufaniu, uczuciu, potrzebie bliskości - imponuje stylistką, powolną, kontemplacyjną narracją, dbałością kompozycyjną kadru, prowadzeniem opowieści głownie przez obraz. Słowa padają oszczędnie, dopełniając głównie zawarte w obrazie treści." Jerzy Armata, Katalog 9. MFF ERA NOWE HORYZONTY Piotr Dumała - animator i reżyser filmów rysunkowych, autor opracowań plastycznych, scenarzysta i scenograf filmów fabularnych. Laureat wielu międzynarodowych nagród. Choć interesuje się różnymi technikami animacji, zasłynął wypracowaną przez siebie żmudną metodą pracy polegającą na ryciu kolejnych rysunków w płytach gipsowych, co daje charakterystyczny efekt "płynnej", ale widocznej, kreski. Powstałe w tej metodzie filmy "Zbrodnia i kara" czy "Łagodna" stały się znakiem rozpoznawczym jego animacji. Adam Sikora - operator, reżyser, malarz, fotografik, pedagog. Jego zdjęcia są rodzajem pieczęci odciśniętej na kolejnych dokumentach, spektaklach Teatru Telewizji, fabułach, a jego styl jest rozpoznawalny od pierwszej minuty. Rozgłos przyniosła mu praca przy fabułach Lecha Majewskiego ("Pokój saren", "Wojaczek i Angelus" oraz "Młyn i krzyż"). Film, współfinansowany przez Polski Instytut Sztuki Filmowej, został nagrodzony na 34. FPFF Gdynia 2009 Nagrodą Specjalną Jury za szczególne wartości artystyczne Las jest jednym z sześciu filmów 9. MFF ERA NOWE HORYZONTY, które trafią do kin w całym kraju w ramach nowej działalności Stowarzyszenia ? dystrybucji kinowej. em, mat. prasowe