Zbiór fotografii Stanisława Ignacego Witkiewicza oraz prace innych fotografów działających w XIX i XX wieku zostaną pokazane od 16 czerwca. Będzie to druga odsłona programu "Uśpiony kapitał".
Zasadnicza część ekspozycji będzie poświęcona twórczości Witkacego, jednej z najwybitniejszej postaci polskiej sztuki XX wieku: autora powieści i dramatów, filozofa i teoretyka sztuki, malarza, fotografa, rysownika, portrecisty; artysty, który od lat fascynuje badaczy kultury wizerunkiem literackim i malarskim, a w ostatnich latach intryguje obliczem "demonicznego fotografa". Na wystawie zostaną również pokazane rysunki, obrazy i osobliwości zbierane przez Witkacego.
Niezwykły zbiór prac ukaże Witkacego jako pasjonata fotografii od dzieciństwa zajmującego się robieniem i zbieraniem zdjęć. Na wystawie znajdą się głośne autoportrety artysty, będące ilustracją biograficznej legendy "wielkiego ekscentryka"; serie fotograficzne, w których jako reżyser i aktor mimicznego teatru odgrywał przed obiektywem swoje własnwe sobowtóry; cykle portretowe, które przedstawiają znane postaci intelektualnej i artystycznej elity lat międzywojennych; aranżowane sceny rodzajowe na zdjęciach inscenizowanych z udziałem autora i jego przyjaciół, które przedstawiają często wręcz absurdalne sytuacje; seria wczesnych pejzaży tatrzańskich z nowatorskim sposobem kadrowania odbiegającym od dziewiętnastowiecznych konwencji, rejestracje lokomotyw; cykl fotografii, w których artysta eksperymentował z podwójną ekspozycją i przykłady fotograficznych rejestracji własnych dzieł z wyborem z obszernego zbioru ok. 100 zdjęć przedstawiających jego zaginione rysunki.
Obok dzieł Witkacego na wystawie znajdą się prace współpracujących z nim fotografów, Józefa Głogowskiego, Tadeusza Langiera, Mieczysława Choynowskiego, autorów w podobny sposób traktujących fotografię. Kontekst współczesnych Witkacemu praktyk fotograficznych zostanie poszerzony o zdjęcia, które znajdowały się w domu Witkiewiczów.
Wczesne pejzaże tatrzańskie Wikacego będą pokazane obok tatrzańskich krajobrazów na zdjęciach autorstwa Stanisława Bizańskiego, Avita Szuberta, Stanisława Krygowskiego. Ekspozycja zaprezentuje zdjęcia pochodzące od rodziny Witkiewiczów będące zarazem przykładami najstarszej, polskiej fotografii. Obszerny zbiór portretów i autoportretów Witkacego zestawimy z jego zdjęciami, wykonanymi przez innych fotografów. Słynny "Portret wielokrotny" artysty zostanie zaprezentowany w kontekście ośmiu innych, po części anonimowych, portretów wielokrotnych z początku XX wieku.
Wystawa prezentuje wybór ze zbiorów Stefana Okołowicza i Ewy Franczak. Mało znana kolekcja, tylko częściowo była eksponowana na wystawach w muzeach i galeriach w Niemczech, Francji, Anglii, Szwecji, Stanach Zjednoczonych, Australii, Japonii. W Polsce w ramach kilku wystaw pokazywano, jak dotąd, tylko niektóre prace z kolekcji. Wystawa w Wilanowie jest pierwszą tak obszerną prezentacją tych niezwykłych zbiorów. Wystawie będzie towarzyszył równie obszerny (ok. 330 stron), dwujęzyczny (polsko-angielski) katalog, obejmujący dokumentację wizualną oraz teksty na temat kolekcji i dzieł Witkacego.
Projekt realizowany we współpracy Muzeum Pałacu w Wilanowie z Fundacją Profile w Warszawie. Wystawa będzie czynna do 15 sierpnia 2011 roku.
em
Zasadnicza część ekspozycji będzie poświęcona twórczości Witkacego, jednej z najwybitniejszej postaci polskiej sztuki XX wieku: autora powieści i dramatów, filozofa i teoretyka sztuki, malarza, fotografa, rysownika, portrecisty; artysty, który od lat fascynuje badaczy kultury wizerunkiem literackim i malarskim, a w ostatnich latach intryguje obliczem "demonicznego fotografa". Na wystawie zostaną również pokazane rysunki, obrazy i osobliwości zbierane przez Witkacego.
Niezwykły zbiór prac ukaże Witkacego jako pasjonata fotografii od dzieciństwa zajmującego się robieniem i zbieraniem zdjęć. Na wystawie znajdą się głośne autoportrety artysty, będące ilustracją biograficznej legendy "wielkiego ekscentryka"; serie fotograficzne, w których jako reżyser i aktor mimicznego teatru odgrywał przed obiektywem swoje własnwe sobowtóry; cykle portretowe, które przedstawiają znane postaci intelektualnej i artystycznej elity lat międzywojennych; aranżowane sceny rodzajowe na zdjęciach inscenizowanych z udziałem autora i jego przyjaciół, które przedstawiają często wręcz absurdalne sytuacje; seria wczesnych pejzaży tatrzańskich z nowatorskim sposobem kadrowania odbiegającym od dziewiętnastowiecznych konwencji, rejestracje lokomotyw; cykl fotografii, w których artysta eksperymentował z podwójną ekspozycją i przykłady fotograficznych rejestracji własnych dzieł z wyborem z obszernego zbioru ok. 100 zdjęć przedstawiających jego zaginione rysunki.
Obok dzieł Witkacego na wystawie znajdą się prace współpracujących z nim fotografów, Józefa Głogowskiego, Tadeusza Langiera, Mieczysława Choynowskiego, autorów w podobny sposób traktujących fotografię. Kontekst współczesnych Witkacemu praktyk fotograficznych zostanie poszerzony o zdjęcia, które znajdowały się w domu Witkiewiczów.
Wczesne pejzaże tatrzańskie Wikacego będą pokazane obok tatrzańskich krajobrazów na zdjęciach autorstwa Stanisława Bizańskiego, Avita Szuberta, Stanisława Krygowskiego. Ekspozycja zaprezentuje zdjęcia pochodzące od rodziny Witkiewiczów będące zarazem przykładami najstarszej, polskiej fotografii. Obszerny zbiór portretów i autoportretów Witkacego zestawimy z jego zdjęciami, wykonanymi przez innych fotografów. Słynny "Portret wielokrotny" artysty zostanie zaprezentowany w kontekście ośmiu innych, po części anonimowych, portretów wielokrotnych z początku XX wieku.
Wystawa prezentuje wybór ze zbiorów Stefana Okołowicza i Ewy Franczak. Mało znana kolekcja, tylko częściowo była eksponowana na wystawach w muzeach i galeriach w Niemczech, Francji, Anglii, Szwecji, Stanach Zjednoczonych, Australii, Japonii. W Polsce w ramach kilku wystaw pokazywano, jak dotąd, tylko niektóre prace z kolekcji. Wystawa w Wilanowie jest pierwszą tak obszerną prezentacją tych niezwykłych zbiorów. Wystawie będzie towarzyszył równie obszerny (ok. 330 stron), dwujęzyczny (polsko-angielski) katalog, obejmujący dokumentację wizualną oraz teksty na temat kolekcji i dzieł Witkacego.
Projekt realizowany we współpracy Muzeum Pałacu w Wilanowie z Fundacją Profile w Warszawie. Wystawa będzie czynna do 15 sierpnia 2011 roku.
em