"Filmy Czarnego Lądu" ? pod takim tytułem w stołecznym kinie Iluzjon rozpocznie się w sobotę przegląd filmów afrykańskich. Publiczność obejrzy m.in. komedię "Bogowie muszą być szaleni 2" oraz nagrodzony w Cannes dramat "Kronika lat pożogi".
Kino Iluzjon należy do Filmoteki Narodowej. Jak wyjaśniają organizatorzy, przegląd inspirowany jest m.in. wydarzeniami rozgrywającymi się ostatnio w Afryce Północnej. Filmy, które są w programie powstały jednak także w innych rejonach kontynentu.
- Afryka Północna to obecnie rejon, w którym dochodzi do ważnych wydarzeń mogących zmienić społeczne i polityczne oblicze tych krajów. Warto więc przypomnieć filmy obrazujące procesy, jakie zachodziły w krajach afrykańskich na przestrzeni trzech dekad, w okresie gdy formowały się struktury społeczne ? dziś w wielu krajach kwestionowane i obalane. Kino z całą pewnością miało wielki wpływ na formowanie się świadomości obywatelskiej i narodowościowej, zarówno grup etnicznych jak i jednostek" ? podkreślili organizatorzy przeglądu.
- Warto spojrzeć na tę egzotyczną dla nas kinematografię jak na źródło wiedzy o trapiących te społeczeństwa kłopotach, ale także jako wyraz pragnienia dokonania radykalnych zmian w ich świadomości, mentalności i poziomie życiowych aspiracji" ? ocenili.
Publiczność w Iluzjonie obejrzy filmy nakręcone w okresie od lat 60. do końca lat 80.
Pierwszego dnia, w sobotę 18 czerwca, przypomniany zostanie film "Bogowie muszą być szaleni 2", wspólna produkcja RPA i Stanów Zjednoczonych (1989, reż. Jamie Uys). To kontynuacja zwariowanej komedii z 1981 r., zrealizowanej przez tego samego twórcę, której akcja rozgrywała się na pustynnych obszarach Afryki Południowej.
Bohaterem opowieści jest buszmen Xixo, żyjący w zgodzie z naturą i jej odwiecznymi prawami. Buszmen nie może zrozumieć, dlaczego biali stale postępują irracjonalnie, ignorując odwieczne prawa otaczającego świata. W drugim filmie Xixo ma poważne problemy, ponieważ jego dzieci, jako pasażerowie na gapę, dostają się do ciężarówki kłusowników i nie mogą się z niej wydostać. Na dodatek, spiesząc malcom na ratunek, Xixo musi opiekować się pewnym pilotem i amerykańską fotoreporterką.
Południowoafrykański reżyser Jamie Uys, który miał w dorobku ponad 20 filmów, zmarł w 1996 r. w Johannesburgu.
W programie przeglądu są też m.in.: marokańskie "Krwawe gody", algierska "Kronika lat pożogi" i senegalsko-francuski "Przekaz pocztowy".
"Krwawe gody" (1977, reż. Souheil Ben-Barka ) powstały na motywach dramatu Federico Garcii Lorki. Opowiadają o miłości, nienawiści i śmierci. Bohater filmu porywa swoją byłą narzeczoną w dniu jej ślubu (choć sam jest już żonaty z inną kobietą), ponieważ wciąż ją kocha. Reżyser Ben-Barka sięgnął do wierzeń i obyczajów marokańskich, zastępując np. katolicki ślub tradycyjnym miejscowym obrzędem. "Ważną rolę odgrywa w filmie muzyka, określająca nastrój scen, dodatkowym atutem są piękne zdjęcia" ? zwraca uwagę Filmoteka Narodowa.
Za "Kronikę lat pożogi" (1974, reż. Mohammed Lakhdar-Hamina) przyznano Złotą Palmę na festiwalu w Cannes. Film jest freskiem historycznym, obejmującym 15 lat z dziejów Algierii, od 1939 r., po listopad 1954 r. (gdy wybuchło powstanie przeciw Francuzom, które zapoczątkowało wojnę narodowo-wyzwoleńczą). Wydarzenia obserwujemy oczami kilkorga bohaterów. W ich losach można doszukać się reminiscencji biograficznych samego autora, wywodzącego się, tak jak bohaterowie filmu, z biednej algierskiej wioski.
"Przekaz pocztowy" (1968, reż. Ousmane Sembene) zdobył wyróżnienie na festiwalu w Wenecji. Jak przypomnieli organizatorzy przeglądu, był to pierwszy pełnometrażowy film fabularny zrealizowany przez twórców afrykańskich dla afrykańskiej publiczności. Bohaterem jest Ibrahim, bezrobotny, mieszkający z dwiema żonami i siedmiorgiem dzieci na przedmieściach Dakaru. Pewnego dnia mężczyzna otrzymuje od siostrzeńca ? paryskiego zamiatacza ulic ? przekaz na zawrotną dla niego sumę 25 tys. franków. Szczęśliwe z pozoru wydarzenie wywołuje lawinę nieprzewidzianych komplikacji.
Przegląd potrwa do 30 czerwca. Szczegółowy program imprezy jest dostępny na stronie internetowej filmoteki www.fn.org.pl.
em
Kino Iluzjon należy do Filmoteki Narodowej. Jak wyjaśniają organizatorzy, przegląd inspirowany jest m.in. wydarzeniami rozgrywającymi się ostatnio w Afryce Północnej. Filmy, które są w programie powstały jednak także w innych rejonach kontynentu.
- Afryka Północna to obecnie rejon, w którym dochodzi do ważnych wydarzeń mogących zmienić społeczne i polityczne oblicze tych krajów. Warto więc przypomnieć filmy obrazujące procesy, jakie zachodziły w krajach afrykańskich na przestrzeni trzech dekad, w okresie gdy formowały się struktury społeczne ? dziś w wielu krajach kwestionowane i obalane. Kino z całą pewnością miało wielki wpływ na formowanie się świadomości obywatelskiej i narodowościowej, zarówno grup etnicznych jak i jednostek" ? podkreślili organizatorzy przeglądu.
- Warto spojrzeć na tę egzotyczną dla nas kinematografię jak na źródło wiedzy o trapiących te społeczeństwa kłopotach, ale także jako wyraz pragnienia dokonania radykalnych zmian w ich świadomości, mentalności i poziomie życiowych aspiracji" ? ocenili.
Publiczność w Iluzjonie obejrzy filmy nakręcone w okresie od lat 60. do końca lat 80.
Pierwszego dnia, w sobotę 18 czerwca, przypomniany zostanie film "Bogowie muszą być szaleni 2", wspólna produkcja RPA i Stanów Zjednoczonych (1989, reż. Jamie Uys). To kontynuacja zwariowanej komedii z 1981 r., zrealizowanej przez tego samego twórcę, której akcja rozgrywała się na pustynnych obszarach Afryki Południowej.
Bohaterem opowieści jest buszmen Xixo, żyjący w zgodzie z naturą i jej odwiecznymi prawami. Buszmen nie może zrozumieć, dlaczego biali stale postępują irracjonalnie, ignorując odwieczne prawa otaczającego świata. W drugim filmie Xixo ma poważne problemy, ponieważ jego dzieci, jako pasażerowie na gapę, dostają się do ciężarówki kłusowników i nie mogą się z niej wydostać. Na dodatek, spiesząc malcom na ratunek, Xixo musi opiekować się pewnym pilotem i amerykańską fotoreporterką.
Południowoafrykański reżyser Jamie Uys, który miał w dorobku ponad 20 filmów, zmarł w 1996 r. w Johannesburgu.
W programie przeglądu są też m.in.: marokańskie "Krwawe gody", algierska "Kronika lat pożogi" i senegalsko-francuski "Przekaz pocztowy".
"Krwawe gody" (1977, reż. Souheil Ben-Barka ) powstały na motywach dramatu Federico Garcii Lorki. Opowiadają o miłości, nienawiści i śmierci. Bohater filmu porywa swoją byłą narzeczoną w dniu jej ślubu (choć sam jest już żonaty z inną kobietą), ponieważ wciąż ją kocha. Reżyser Ben-Barka sięgnął do wierzeń i obyczajów marokańskich, zastępując np. katolicki ślub tradycyjnym miejscowym obrzędem. "Ważną rolę odgrywa w filmie muzyka, określająca nastrój scen, dodatkowym atutem są piękne zdjęcia" ? zwraca uwagę Filmoteka Narodowa.
Za "Kronikę lat pożogi" (1974, reż. Mohammed Lakhdar-Hamina) przyznano Złotą Palmę na festiwalu w Cannes. Film jest freskiem historycznym, obejmującym 15 lat z dziejów Algierii, od 1939 r., po listopad 1954 r. (gdy wybuchło powstanie przeciw Francuzom, które zapoczątkowało wojnę narodowo-wyzwoleńczą). Wydarzenia obserwujemy oczami kilkorga bohaterów. W ich losach można doszukać się reminiscencji biograficznych samego autora, wywodzącego się, tak jak bohaterowie filmu, z biednej algierskiej wioski.
"Przekaz pocztowy" (1968, reż. Ousmane Sembene) zdobył wyróżnienie na festiwalu w Wenecji. Jak przypomnieli organizatorzy przeglądu, był to pierwszy pełnometrażowy film fabularny zrealizowany przez twórców afrykańskich dla afrykańskiej publiczności. Bohaterem jest Ibrahim, bezrobotny, mieszkający z dwiema żonami i siedmiorgiem dzieci na przedmieściach Dakaru. Pewnego dnia mężczyzna otrzymuje od siostrzeńca ? paryskiego zamiatacza ulic ? przekaz na zawrotną dla niego sumę 25 tys. franków. Szczęśliwe z pozoru wydarzenie wywołuje lawinę nieprzewidzianych komplikacji.
Przegląd potrwa do 30 czerwca. Szczegółowy program imprezy jest dostępny na stronie internetowej filmoteki www.fn.org.pl.
em