- Bydgoska publiczność miała już okazję poznać kunszt reżyserski Kristiny Wuss, oglądając utytułowany spektakl, operę "Alcina" w wykonaniu Łotewskiej Opery Narodowej na 6. Bydgoskim Festiwalu Operowym w 1999 roku. Tym razem ta znakomita niemiecka reżyserka młodego pokolenia, dramaturg i producent, przyjęła nasze zaproszenie do zrealizowania premiery opery Antonina Dworzaka, która rozpocznie w sobotę 19. edycję festiwalu - poinformował Maciej Figas, dyrektor Opery Novej i Festiwalu Operowego w Bydgoszczy.
Publiczność zobaczy w tym roku siedem spektakli operowych i baletowych.
Libretto do "Rusałki", dotychczas nie wystawianej przez bydgoską operę, napisał Jaroslav Kvapil, który czerpie z kilku opowieści o syrenach, rusałkach, ze starofrancuskiego podania o Meluzynie zakochanej w rycerzu i z baśni Andersena "Mała syrenka".
Reżyserka opery pracowała w przeszłości nad utworami różnych muzycznych epok: od Monteverdiego ("Orfeusz") do Bartoka ("Zamek księcia Sinobrodego"), a wyreżyserowane przez nią opery oglądać można m.in. w Moskwie - w Teatrze Bolszoj, w Estonii, w Hiszpanii; jej "Don Giovani" pokazywany był też w Izraelu. Reżyserowała też ceremonię otwarcia Niemieckiej Prezydencji Unii Europejskiej w 2007 r. w Konzerthaus w Berlinie.
Gwiazdą zaplanowanej na 11 maja festiwalowej gali będzie także Niemka, Simone Kermes (sopran koloraturowy), specjalizująca się w muzyce barokowej. Towarzyszyć jej będą muzycy barokowej orkiestry La Folia, koncertującej w całej Europie, a na co dzień rezydującej w zamku Schwetzingen w Badenii Wirtembergii, niedaleko Heidelbergu.
"Kniazia Igora", rosyjski epos przeniesiony na scenę operową w XIX wieku przez Aleksandra Borodina, pokaże w Bydgoszczy teatr Novaya Opera z Moskwy. Rosyjscy muzycy są w tym roku gośćmi honorowymi festiwalu, a bilety na bydgoskie przedstawienie rozeszły się w ciągu pierwszych pięciu godzin sprzedaży.
W programie Bydgoskiego Festiwalu Operowego znalazły się jeszcze: "Święto Wiosny" Igora Strawińskiego w wykonaniu Polskiego Baletu Narodowego, który jednego wieczoru przedstawi trzy wersje choreograficzne dzieła; współczesny dramat muzyczny Elżbiety Sikory "Madame Curie" (prapremiera w Paryżu, w ubiegłym roku), wyreżyserowany dla gdańskiej Opery Bałtyckiej przez Marka Weissa, a także "Wonderful town" Leonarda Bernsteina przygotowany przez Teatr Muzyczny z Łodzi oraz "Eugeniusza Oniegina" Piotra Czajkowskiego przygotowanego wspólnie przez Operę Krakowską i Teatr Wielki z Poznania.
Festiwalowi towarzyszy V Operowe Forum Młodych, czyli inscenizacje oper przygotowane przez studentów wydziałów muzycznych polskich uczelni, przegląd spektakli operowych zarejestrowanych na DVD oraz wystawa "Legendy czeskich zamków i pałaców". Festiwal potrwa do 13 maja.em, pap