Pierwszy projekt "A laundry woman" - "Kobieta praczka" to monumentalna instalacja z tradycyjnych tkanin - kap koreańskich. "Wzorzyste kolorowe kapy na łóżko są tradycyjnym koreańskim prezentem dla młodożeńców. Symbolizują m.in. miłość, płodność, długowieczność" - wyjaśniła kurator wystawy Maria Brewińska.
"Porozwieszane tkaniny przypominają pranie. W tle słychać dźwięki modlących się mnichów. Artystka w ten sposób łączy nowoczesną formę z tradycją" - zaznaczyła Brewińska.
Drugi projekt pt. "A needle woman" - "Kobieta igła" to symultaniczna projekcja ośmiu filmów wideo, które są zapisem performance'ów artystki zrealizowanych podczas jej podróży do Tokio, Szanghaju, Delhi, Nowego Jorku, Meksyku, Kairu, Lagosu i Londynu.
Na filmach można oglądać milczącą Kim Sooji, stojącą tyłem do kamery, wśród tłumów przechodniów na wielkomiejskich ulicach. "Jej cicha postać kontrastuje z hałasem i ruchem metropolii" - powiedziała Maria Brewińska.
Ostatni projekt składa się z dwóch projekcji wideo "Kobiety igły", pokazującej Kim Sooji leżącą na skale w Kitakyushu (Japonia) oraz "Kobiety praczki" przedstawiającej artystkę wpatrzoną w rzekę Yamuna w Dehli.
"Artystka tutaj prezentuje się w tle natury, w przeciwieństwie do poprzednich projekcji, z dala od cywilizacji" - mówi kurator.
46-letnia Kim Sooja urodziła się w Taegu w Korei Południowej. Od roku 1998 mieszka i pracuje w Nowym Jorku.
W latach 1992-1993 brała udział w międzynarodowym programie studyjnym organizowanym przez P.S.1 Studio w Nowym Jorku.
Artystka prezentowała wielokrotnie swoje prace na indywidualnych wystawach, m.in. w Seulu, Nowym Jorku, Wiedniu, Bernie, Kitakyuashu, Tokio, Lyonie. Brała również udział w najważniejszych grupowych wystawach sztuki współczesnej.
W Polsce prace Kim Sooji wystawione zostaną po raz pierwszy.
Ekspozycja będzie otwarta od soboty 17 maja do 29 czerwca.
em, pap