Dyrekcja CK w Lublinie, które chciało, jak pisze w oświadczeniu "dać możliwość zapoznania się z treścią utworu będącego przedmiotem sporu i licznych kontrowersji", odstąpili od tego zamiaru. Mieli na uwadze – jak piszą w oświadczeniu - sprzeciw różnych środowisk, ostrzeżenia formułowane przez Wydział Bezpieczeństwa Mieszkańców i Zarządzania Kryzysowego dotyczące zagrożenia bezpieczeństwa widzów, i pracowników CK oraz "bezprecedensowy apelem Kurii Lubelskiej. Dodali przy tym, że mają świadomość, że ta decyzja jest uznaniem ograniczenia wolności w sztuce" i ubolewają, że sztuka stała się narzędziem rozgrywek politycznych .
Wcześniej został odwołany spektakl "Golgota Picnic", znajdujący się w programie festiwalu Malta, również z powodu zagrożenia bezpieczeństwa widzów i uczestników. Jak uzasadniali ten krok organizatorzy, pracownicy festiwalu i Centrum Kultury Zamek (gdzie miał się odbyć spektakl) otrzymywali listy i telefony z pogróżkami, grożono też atakiem na widzów i aktorów. Bezpieczeństwa nie zapewniły im władze miasta i policja.
Rodrigo García w każdym ze swoich spektakli proponuje pesymistyczną, często szokującą diagnozę rzeczywistości. Nie inaczej jest z "Golgotą Picnic", pokazywaną już w wielu krajach, gdzie wywoływała skrajne uczucia - od zachwytu po oburzenie. Jest pokazana w formie pikniku, ostatniej wieczerzą współczesności. Fizyczność aktorów połączona jest z projekcjami wideo, muzyką na żywo i mnóstwem zjadanych fastfoodowych bułek z hamburgerem. To wszystko w założeniu ma być symbolem nadmiaru konsumpcji, a świat pokazany jest jako pusta orgia posiadania.
Krytyczny wobec współczesnych społeczeństw konsumpcyjnych przekaz jest niezwykle intensywny, ironiczny, obsceniczny. To co zapewne oburzyło obrońców religii, to nagość niektórych aktorów i odwoływanie się do religijnej ikonografii obecnej w sztuce takich artystów jak Goya czy Rubens.
Spektakl przeznaczony dla widzów powyżej 18 lat.
mat. prasowe
Galeria:Golgota Picnic