W Luwrze wystawiono 18 obrazów Canaletta (1721-1780), jednego z najwybitniejszych malarzy zagranicznych działających w Polsce. Wszystkie pochodzą ze zbiorów Zamku Królewskiego w Warszawie.
Canaletto, malarz nadworny króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, zasłynął jako autor cyklu 26 widoków Warszawy i Wilanowa. Jego dzieła - jak przypomnieli organizatorzy paryskiej wystawy - okazały się bezcennym źródłem informacji na temat XVIII-wiecznej Warszawy, niemal całkowicie zburzonej w czasie II wojny światowej.
Wystawie towarzyszy konferencja na temat roli polskich muzeów w procesie kultywowania i ochrony tożsamości narodowej oraz konserwacji i rekonstrukcji architektury po zniszczeniach wojennych.
W Muzeum Eugene Delacroix można natomiast obejrzeć wystawę obrazów wybitnego polskiego malarza epoki romantyzmu i jednego z najwybitniejszych polskich malarzy - Piotra Michałowskiego (1800-1855). W Paryżu jest ona anonsowana jako okazja do poznania twórczości "najbardziej francuskiego z polskich malarzy".
Dzieła Michałowskiego wystawiane były i kupowane jeszcze za życia artysty we Francji. Ta pierwsza retrospektywna wystawa jego twórczości nad Sekwaną ma być hołdem dla artysty i jego "symbolicznym powrotem" do stolicy Francji.
Prezentowanych jest kilkadziesiąt obrazów olejnych, prac na papierze i rzeźb. Większość pochodzi z Muzeum Narodowego w Krakowie i Muzeum Narodowego w Warszawie. Dziełom Michałowskiego towarzyszą płótna, szkice i ryciny artystów francuskich, m.in. Theodore'a Gericault i Eugene Delacroix.
Ciekawostką jest to, o czym wie niewielu Polaków, że Michałowski był także utalentowanym organizatorem i XIX-wiecznym menedżerem rodzącego się przemysłu.
em, pap