Canaletto w Luwrze

Dodano:   /  Zmieniono: 
Obrazy malarza Warszawy, Bernardo Bellotta zwanego Canalettem od środy wiszą w Luwrze. To pierwsza polska wystawa w tym paryskim muzeum i jedno z najważniejszych wydarzeń Sezonu Polskiego we Francji "Nova Polska".
Jako pierwszy Polak obejrzał ją w poniedziałek, jeszcze zamkniętą dla zwiedzających, prezydent Aleksander Kwaśniewski, który przebywał we Francji z roboczą wizytą.

W Luwrze wystawiono 18 obrazów Canaletta (1721-1780), jednego z  najwybitniejszych malarzy zagranicznych działających w Polsce. Wszystkie pochodzą ze zbiorów Zamku Królewskiego w Warszawie.

Canaletto, malarz nadworny króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, zasłynął jako autor cyklu 26 widoków Warszawy i Wilanowa. Jego dzieła - jak przypomnieli organizatorzy paryskiej wystawy - okazały się bezcennym źródłem informacji na temat XVIII-wiecznej Warszawy, niemal całkowicie zburzonej w czasie II wojny światowej.

Wystawie towarzyszy konferencja na temat roli polskich muzeów w  procesie kultywowania i ochrony tożsamości narodowej oraz  konserwacji i rekonstrukcji architektury po zniszczeniach wojennych.

W Muzeum Eugene Delacroix można natomiast obejrzeć wystawę obrazów wybitnego polskiego malarza epoki romantyzmu i jednego z najwybitniejszych polskich malarzy - Piotra Michałowskiego (1800-1855). W Paryżu jest ona anonsowana jako okazja do poznania twórczości "najbardziej francuskiego z polskich malarzy".

Dzieła Michałowskiego wystawiane były i kupowane jeszcze za życia artysty we Francji. Ta pierwsza retrospektywna wystawa jego twórczości nad Sekwaną ma być hołdem dla artysty i jego "symbolicznym powrotem" do stolicy Francji.

Prezentowanych jest kilkadziesiąt obrazów olejnych, prac na papierze i rzeźb. Większość pochodzi z Muzeum Narodowego w Krakowie i Muzeum Narodowego w Warszawie. Dziełom Michałowskiego towarzyszą płótna, szkice i ryciny artystów francuskich, m.in. Theodore'a Gericault i Eugene Delacroix.

Ciekawostką jest to, o czym wie niewielu Polaków, że Michałowski był także utalentowanym organizatorem i XIX-wiecznym menedżerem rodzącego się przemysłu.

em, pap