To mundial rekordów. Na boiskach po raz pierwszy rywalizowały 32 kobiece drużyny. FIFA przygotowała dla nich najwyższe w historii premie. Dopisała frekwencja na trybunach. Bezprecedensowe były wyniki oglądalności meczów w telewizji.
Mimo mało sprzyjającej pory (11:00 przed południem czasu londyńskiego) w BBC półfinałowy mecz Anglii z Australią oglądało ponad siedem milionów Brytyjczyków. Po drugiej stronie globu transmisję tego spotkania wybrało dziewięciu na dziesięciu siedzących przed telewizorami Australijczyków. Wstępne dane mówią o ponad siedmiu milionach widzów. Nadawcy szacują, że mogłoby być ich nawet jedenaście milionów – 40 proc. populacji.
Wysoką oglądalność napędził oczywiście sukces współgospodyń turnieju. Ale telewizyjne rekordy padały też w innych krajach. Telewizja ARD podała, że mecz Niemek z Kolumbijkami śledziło ponad 10 milionów kibiców. Brazylijki mogły liczyć na kilkanaście milionów telewidzów w każdym ze swoich trzech meczów. I one, i Niemki sensacyjnie pożegnały się z mundialem już po fazie grupowej.
A przecież jeszcze półtora miesiąca przed mistrzostwami nie było wiadomo, kto pokaże mundial w najbardziej piłkarskich krajach Europy: Wielkiej Brytanii, Niemczech, Włoszech, Hiszpanii i Francji. Przewodniczący FIFA Gianni Infantino osobiście krytykował stacje z tych krajów za złożenie zbyt niskich ofert za prawa do transmisji. I zagroził, że jeśli oferty nie wzrosną, FIFA praw w ogóle nie sprzeda.
Pieniądze w kobiecej piłce budzą często większe emocje od samej gry. Piłkarki podnoszą, że ich dyscyplina jest dyskryminowana i niedofinansowana. Krytycy wypominają, że zawodniczki zarabiają tyle, na ile pozwala popularność ich rozgrywek. Sponsorzy z roku na roku coraz szerzej otwierają swoje portfele, a FIFA stara się nie przegapić okazji do zarobku.
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.