Wyniki XVIII Konkursu Chopinowskiego ogłoszono w nocy z 20 na 21 października w warszawskiej Filharmonii Narodowej. Laureatem I nagrody został Bruce (Xiaoyu) Liu z Kanady, który swoim wybitnym talentem zachwycił zarówno jury, jak i słuchaczy. Nagrodę II otrzymali ex aequo Alexander Gadjiev (Włochy/Słowenia) oraz Kyohei Sorita (Japonia). Natomiast Martín García García z Hiszpanii został laureatem III miejsca.
Laureatów wybrało międzynarodowe jury pod przewodnictwem prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Decyzje podejmowały najwybitniejsze autorytety muzyczne oraz znakomici pedagodzy, m.in. Wojciech Świtała, Janusz Olejniczak, Philippe Giusiano, Dmitri Alexeev, Adam Harasiewicz, Ewa Pobłocka, Sa Chen. W tym siedemnastoosobowym gronie znaleźli się zarówno laureaci, jak i finaliści poprzednich edycji Konkursu Chopinowskiego.
W trakcie Konkursu przyznano również nagrody specjalne. I tak nagrodę Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków otrzymał Polak, Jakub Kuszlik (laureat IV miejsca), natomiast nagrodę Filharmonii Narodowej za najlepsze wykonanie koncertu Martín García García z Hiszpanii. Alexander Gadjiev został doceniony również za najlepsze wykonanie sonaty i zdobył tym samym nagrodę ufundowaną przez Krystiana Zimermana.
Transmisje na żywo i rekordy oglądalności
Organizatorzy konkursu wykorzystali nowoczesne technologie, dzięki którym wszystkie koncerty mogliśmy oglądać online. Przesłuchania dostępne były na żywo w jakości 4K w aplikacji mobilnej Chopin Competition, na stronie Chopin2020.pl, kanale Chopin Institute na YouTube, w aplikacji Smart TV na telewizory marki Samsung oraz w telewizji na kanale TVP Kultura.
Największą popularnością cieszyły się transmisje na kanale Chopin Institute na YouTube. Im bliżej finału, tym więcej osób śledziło przesłuchania na żywo. Jak podaje Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, występy II etapu wyświetlono około 7 300 000 razy. Blisko połowę słuchaczy (45,5 %) stanowili Japończycy, ale transmisje z konkursu oglądano także w Korei Południowej, Polsce oraz Stanach Zjednoczonych. Słuchacze z całego świata chętnie angażowali się też w dyskusje – w ciągu jednej sekundy pojawiały się średnio aż 22 nowe komentarze.
Dużym zainteresowaniem cieszyła się również aplikacja mobilna Chopin Competition na systemy iOS i Android. W trakcie przesłuchań do II etapu pobrano ją aż 13 000 razy!
Droga do międzynarodowej kariery
Do XVIII Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina mogli zgłaszać się pianiści urodzeni w latach 1990–2004. Młodzi artyści z całego świata nadsyłali nagrania wideo z zarejestrowanym programem I etapu. Odnotowano aż 500 zgłoszeń i tym samym ustanowiono nowy rekord. Na podstawie przesłanych nagrań 164 osoby zostały dopuszczone do udziału w eliminacjach. Spośród 151 pianistów i pianistek, jury wybrało 87 osób z 17 krajów, które zakwalifikowały się do I etapu. Przesłuchania rozpoczęły się 3 października 2021 roku w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
W II etapie przesłuchań Konkursu Chopinowskiego w trakcie 8 sesji wysłuchaliśmy 48 różnych kompozycji Chopina w interpretacji 44 pianistów. Ostatecznie jury wybrało 23 pianistki i pianistów, którzy przeszli do III etapu. Uczestnicy reprezentowali aż 11 krajów, m.in. Polskę, Japonię, Włochy, Kanadę, Rosję i Koreę Południową. Każdy artysta wykonał ok. 50-minutowy recital, a w nim, m.in. jedną z dwóch sonat (op. 35 lub op. 58) lub pełny cykl Preludiów op. 28 oraz wybrany cykl mazurków.
Do finałów zakwalifikowało się 12 uczestników reprezentujących 10 krajów, w tym 2 Polaków. Finałowe przesłuchania odbyły się w dniach 18−20 października. Zainteresowanie miłośników Chopina było naprawdę ogromne. Przed kasami biletowymi ustawiały się długie kolejki liczące ponad kilkadziesiąt osób. Każdy liczył na zakup ostatnich dostępnych jeszcze biletów.
W trakcie finałowych koncertów artystom towarzyszyła Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyki. Uczestnicy mogli wybrać jeden z dwóch koncertów fortepianowych Chopina. Dziewięć osób wybrało Koncert e-moll op. 11, natomiast trzy – Koncert f-moll op. 21.
Pięć fortepianów do wyboru
Uczestnicy XVIII edycji Konkursu Chopinowskiego mieli do wyboru 5 fortepianów 4 marek: Steinway (2 instrumenty), Yamaha, Kawai i Fazioli. Najchętniej artyści decydowali się na instrumenty marki Steinway. Wybrało je aż 64 uczestników, czyli blisko 75% wykonawców. Na fortepian marki Yamaha zdecydowało się 9 osób, na Fazioli 8 osób. Najmniej popularny był instrument Kawai, który wybrało 6 artystów. Co ciekawe, zwycięzca tegorocznej edycji Bruce Xiaoyu Liu oraz laureat III miejsca Martín García García, zdecydowali się na fortepian marki Fazioli. Alexander Gadjiev wybrał Kawai, natomiast Kyohei Sorita instrument marki Steinway.
Podczas pierwszych edycji Konkursu artyści dokonywali wyboru między instrumentami marki Bechstein, Bösendorfer lub Pleyel. Niewiele później pojawiły się również fortepiany marki Steinway. Dawniej uczestnicy decydowali się na konkretny instrument nad dzień przed swoim koncertem. Fortepiany Yamaha i Kawai pojawiły się po raz pierwszy w 1985 roku. Dwie edycje temu dodatkowo pojawił się instrument włoskiej marki Fazioli.
Koncert w rocznicę śmierci Chopina
Tradycyjnie już, 17 października w Bazylice Świętego Krzyża w Warszawie, w której spoczywa serce Fryderyka Chopina, odbył się uroczysty koncert upamiętniający artystę. W tym roku wydarzenie miało szczególnie uroczysty charakter, ponieważ towarzyszyło Konkursowi Chopinowskiemu. Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta wykonali soliści oraz Collegium Vocale 1704 i Collegium 1704 pod batutą Vacláva Luksa.
Wspólne działania, jeden cel
Za organizację XVIII Konkursu Chopinowskiego odpowiada Narodowy Instytutu Fryderyka Chopina, który funkcjonuje pod bezpośrednim nadzorem Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Już od ponad dwudziestu lat popularyzuje twórczość Chopina w kraju oraz na arenie międzynarodowej. Pod opieką Instytutu znajduje się Muzeum Fryderyka Chopina w Warszawie oraz Dom Urodzenia Fryderyka Chopina i Park w Żelazowej Woli. Od lat NIFC jest wspierany finansowo przez PKN ORLEN. Koncern został też mecenasem XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.
Konkurs jest jednym z najbardziej prestiżowych wydarzeń muzycznych na świecie. Umożliwia odkrywanie nowych pianistycznych osobowości. Seong-Jin Cho z Korei Południowej, który wygrał XVII edycję Konkursu Chopinowskiego podpisał niedawno umowę z prestiżową wytwórnią Deutsche Grammophon. Wydał też kilka płyt z utworami Chopina i obecnie koncertuje na całym świecie. Tegoroczni laureaci z pewnością również wykorzystają swoją szansę, a przy okazji, zgodnie z misją Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, będą rozpowszechniać twórczość najwybitniejszego polskiego kompozytora, wykonując jego utwory w najsłynniejszych salach koncertowych.
Czytaj też:
Międzynarodowy Konkurs Chopinowski 2021. Kto zdobył główną nagrodę?
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.