23 lata na orbicie Marsa. To najdłuższa kosmiczna misja

23 lata na orbicie Marsa. To najdłuższa kosmiczna misja

Panorama Marsa, na której uchwycono Olympus Mons
Panorama Marsa, na której uchwycono Olympus Mons Źródło: NASA/JPL-Caltech/ASU
NASA poinformowało, że sonda Odyssey okrążyła Marsa już 100 tysięcy razy. Satelita spędził na orbicie Czerwonej Planety aż 23 lata!

NASA o sukcesie satelity poinformowała pod koniec czerwca. Razem z komunikatem opublikowano grafikę z podsumowaniem osiągnięć sondy.

Od 2001 roku orbiter pozwalał na katalogowanie minerałów i lodu na powierzchni Marsa, identyfikował miejsca lądowania dla przyszłych bezzałogowych i załogowych misji oraz stanowił pomost komunikacyjny pomiędzy łazikami i lądownikami NASA na Czerwonej Planecie a centrum kontroli na Ziemi. Zrobił aż 1,4 milionów zdjęć Marsa. Jednym z nich była fotografia Olympus Mons, najwyższego wulkanu w Układzie Słonecznym, które teraz opublikowano.

Podstawa wulkanu rozciąga się na 373 mile (600 kilometrów) w pobliżu równika Marsa. Wznosi się na 17 mil (27 kilometrów).

Aby uchwycić najnowszą panoramę, naukowcy zaprogramowali Odyssey tak, by powoli się obracał. Chodziło o to, by kamera była skierowana na horyzont Marsa. Jak podkreślił Jeffrey Plaut, pracujący przy projekcie Odyssey w Jet Propulsion Laboratory (JPL) w Kalifornii, astronomowie zwykle obserwowali Olympus Mons w wąskich pasach z góry, „ale obracając sondę w kierunku horyzontu, możemy zobaczyć na jednym zdjęciu, jak bardzo wulkan góruje nad krajobrazem”. „Zdjęcie jest nie tylko spektakularne, ale także dostarcza nam unikalnych danych naukowych” – powiedział Plaut w opublikowanym przez NASA komunikacie.

Robiąc podobne zdjęcia o różnych porach roku, naukowcy mogą badać, jak atmosfera Marsa zmienia się w ciągu czterech pór roku, trwających od czterech do siedmiu miesięcy każda.

Odyssey 23 lata na orbicie Marsa

Misja Odyssey rozpoczęła się w kwietniu 2001 roku i jest zarządzana przez Jet Propulsion Laboratory. Była to pierwsza udana misja NASA na Marsa po dwóch niepowodzeniach zaliczonych dwa lata wcześniej.

Odyssey wszedł na orbitę wokół Marsa w październiku 2001 roku i od tego czasu ujawnił wcześniej ukryte zbiorniki lodu wodnego tuż pod powierzchnią planety, które mogą być w zasięgu przyszłych astronautów. Statek kosmiczny zmapował również ogromne połacie powierzchni planety, w tym kratery, które pomogły astronomom rozszyfrować historię Marsa.

Ostatnio sonda okrążyła orbitę po raz stutysięczny. Satelita pokonał ponad 2,2 miliarda kilometrów.

Najnowsze obliczenia wskazują, że na pokładzie Odyssey pozostało około 4 litrów paliwa, co powinno wystarczyć na misję do końca 2025 roku.

Ta roślina jest w stanie rosnąć na Marsie. Naukowcy o „ważnym pierwszym kroku”