Odkrycie z głębin oceanu. Naukowcy trafili na wyjątkową rybę

Odkrycie z głębin oceanu. Naukowcy trafili na wyjątkową rybę

Raja długonosa
Raja długonosa Źródło: canva.com, theconversation.com

Grzbiet Madagaskarski, znajduje się w południowo-zachodniej części Oceanu Indyjskiego. To położony wyżej obszar dna morskiego, zlokalizowany na południe od Madagaskaru.

To właśnie tam naukowcy odkryli nowy gatunek ryb. W wodach Afryki trafili bowiem na brunatną raję długonosą. Jej nazwa – Leucoraja longirostris – pochodzi od długiej, sztywnej narośli znajdującej się na jej głowie. Do tej pory ryba ta widziana była jedynie na południowym krańcu Grzbietu Madagarskiego – i nigdzie indziej na świecie.

Odkrywcy rai długonosej mają na swoim koncie więcej dokonań

Naukowcy, którzy trafili w głębinach na brunatną raję długonosą mają na swoim koncie kilka innych zaskakujących rybnych odkryć.

W 2016 roku zarejestrowali rekina kociego Bacha (Bythaelurus bachi), którego nazwali na cześć niemieckiego kompozytora Johanna Sebastiana Bacha. Rok później do swoich odkryć dopisali odpowiednik wspomnianego rekina – nazywając go na cześć innego kompozytora, Antonio Vivaldiego. W ten sposób swoją nazwę dostał rekin koci Vivaldiego (Bythaelurus vivaldii).

Raje należą do grupy ryb chrzęstnoszkieletowych, takich jak rekiny i płaszczki. Ich szkielety składają się głównie z chrząstki.

Ekstremalnie rzadka ryba

Międzynarodowa Unia Ochrony Przyrody (IUCN) szacuje, że łącznie i globalnie 37 procent gatunków rekinów, raj i płaszczek jest obecnie zagrożonych wyginięciem. Należy do nich także brunatna raja długonosa, będąca jednym z gatunków głębinowych. Ona także walczy o przetrwanie – przez wzmożony połów ryb w okolicach Madagaskaru może być jej trudno przeżyć. Ryby głębinowe rosną bowiem powoli, dojrzewają późno i mają niską reprodukcję.

Jak czytamy na portalu theconversation.com, dalsze badania gatunku raj są niezbędne. Naukowcy muszą dowiedzieć się więcej o rozmieszczeniu, życiu, rozmiarach i trendach populacji tego i innych gatunków raj, a także o zagrożeniach, z jakimi się mierzą.

Kury się... rumienią. Zaskakujące badania naukowców