Niezwykłe odkrycie naukowców w okolicy Chorzeli. „Na świecie jest ich może kilka”

Niezwykłe odkrycie naukowców w okolicy Chorzeli. „Na świecie jest ich może kilka”

Hełm wczesnolateński w trakcie eksploracji
Hełm wczesnolateński w trakcie eksploracji Źródło: mat. Państwowego Muzeum Archeologicznego w Warszawie
Naukowcy na Mazowszu odkryli hełm celtycki sprzed blisko 2,4 tys. lat. To cenne odkrycie może zmienić dotychczasowe postrzeganie skali kontaktów ze światem celtyckim w starszym okresie przedrzymskim.

Na stanowisku archeologicznym „Łysa Góra” w miejscowości Bagienice Wielkie w gminie Chorzele na Mazowszu naukowcy odkryli brązowy hełm celtycki (lateński) zbliżony do typu Berru z IV w. p.n.e. Był w jednym z wykopów w jamie o czarnym, zwęglonym wypełnisku w towarzystwie czterech żelaznych siekier/cioseł oraz żelaznego półkoska. O unikatowym znalezisku rozpisują się m.in. media światowe.

„Hełm pierwotnie miał stożkowatą kalotę zakończoną podwójnym guzkiem, wyodrębniony, łukowato ukształtowany nakarczek, zdobiony przykrawędnymi liniami. Hełm nie był wyposażony w ochraniacze policzków” – czytamy. Ze względu na swój zły stan trafił do konserwatora specjalizującego się w konserwacji zabytków żelaznych oraz brązowych w warszawskim Państwowym Muzeum Archeologicznym. Jego renowacja zajmie kilka miesięcy.

Cenne odkrycie na Mazowszu. Zmienia dotychczasowe postrzeganie skali kontaktów ze światem

Według naukowców odkrycie zmienia dotychczasowe postrzeganie skali kontaktów ze światem celtyckim w starszym okresie przedrzymskim. Chodzi o wyobrażenie o funkcjonowaniu wczesnego etapu tzw. szlaku bursztynowego. Dzięki znaleziskom ewidentnie związanych z kulturą lateńską można postawić hipotezę o „istnieniu w tym miejscu faktorii handlowej zajmującej się gromadzeniem i przesyłaniem na południe bursztynu”.

Urząd Miasta i Gminy w Chorzelach podkreślił, że to jeden z kilku zachowanych takich artefaktów na świecie. Zastępca dyrektora Państwowego Muzeum Archeologicznego dr Wojciech Borkowski skomentował, że odkrycie naukowców jest „może być sensacją na skalę globalną”. To może być jeden z najstarszych hełmów antycznych w Polsce. Dotąd na terenie naszego kraju odkryto jedynie o wiele później datowany, bo na I w. p.n.e., hełm z Siemiechowa.

facebookCzytaj też:
Naukowcy zbadali szczątki neandertalczyka. To podważa teorię, dlaczego mogli wyginąć
Spacerowali po rezerwacie w Indiach. Dokonali zaskakującego odkrycia

Źródło: WPROST.pl / mazovia.pl