Nie tylko słonie, delfiny i ludzie. Te zwierzęta zwracają się do siebie po imieniu

Nie tylko słonie, delfiny i ludzie. Te zwierzęta zwracają się do siebie po imieniu

Marmozeta
Marmozeta Źródło: Shutterstock
Naukowcy dokonali niezwykłego odkrycia. Ich badania wykazały, że małpy z gatunku marmozet potrafią komunikować się między sobą, używając imion. Jest to również pierwsze tego typu zachowanie wśród naczelnych innych niż człowiek.

Małpy wydają specyficzne odgłosy, aby się nawzajem nawoływać. Naukowcy twierdzą, że jest to „wysoce poznawczy” wzorzec zachowania, wcześniej obserwowany jedynie u ludzi, delfinów i słoni.

Odkrycie, którego dokonał zespół z Uniwersytetu Hebrajskiego, zostało opisane w badaniu opublikowanym w czasopiśmie Science. Jak w wywiadzie dla CNN powiedział David Omer, główny autor badania i adiunkt w Safra Center for Brain Sciences (ELSC) na wspomnianym uniwersytecie, „to pierwszy raz, kiedy zaobserwowaliśmy coś takiego u naczelnych innych niż ludzie”.

W dyskusji wzięło udział dziesięć marmozet

Marmozety żyją w małych grupach, na drzewach Ameryki Południowej. Są zwierzętami bardzo społecznymi.

Eksperyment naukowców był bardzo prosty. – Po prostu umieściliśmy dwie marmozetki w tym samym pomieszczeniu i ustawiliśmy między nimi wizualną barierę – powiedział David Omer i dodał, że gdy badacze to zrobili, małpki spontanicznie zaangażowały się w dialog.

Zespół Omera nagrał naturalne konwersacje między parami marmozet, a także interakcje z systemem komputerowym. To doprowadziło naukowców do wniosku, że marmozety zwracały się do konkretnych osobników za pomocą konkretnych odgłosów. Ponadto zwierzęta były w stanie rozpoznać, kiedy były wołane.

W trakcie tego procesu komunikowało się dziesięć marmozet z trzech różnych grup rodzinnych, co podkreśla „złożoność komunikacji społecznej wśród tych zwierząt”.

Nie tylko marmozety. Po imieniu zwracają się do siebie także słonie

– Do tej pory myśleliśmy, że wokalizacja naczelnych innych niż człowiek jest genetycznie uwarunkowana i nieelastyczna – powiedział badacz dodając, że marmozety wyłamują się z tego schematu. Eksperci wykazali również, że marmozety z tej samej rodziny używały „podobnych etykiet głosowych, aby zwracać się do różnych osobników” i również stosowały „podobne dźwięki, aby kodować różne imiona”.

– Do tej pory myśleliśmy, że język ludzki to zjawisko, które pojawiło się nagle i tylko u ludzi, co stoi w sprzeczności z teorią ewolucji. To odkrycie sugeruje, że istniały prekursory rozwoju języka u naczelnych innych niż człowiek. Możemy znaleźć dowody na proces ewolucyjny – powiedział David Omer.

Wcześniej opisywaliśmy podobny przypadek zwierząt, które zwracały się do siebie po imieniu. Były to afrykańskie słonie, które w komunikacji ze sobą używały indywidualnych, dopasowanych do poszczególnych osobników odgłosów.

Polskie żubry pomagają w walce z pożarami