Kampania prezydencka w cieniu szerzącej się zarazy koronawirusa musi odbywać się zupełnie inaczej niż przewidzieli to kandydaci startujący na urząd głowy państwa. Andrzej Duda poinformował, że nie będzie organizował dużych spotkań wyborczych. - To są spotkania, na które przychodzą setki osób, nie chcę ludzi, którzy przychodzą na te spotkania naraża” - powiedział po spotkaniu w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego prezydent. Tych słów od ubiegłego tygodnia spodziewali się sztabowcy kandydatów opozycji. Jeszcze kilka dni temu doradca Małgorzaty Kidawy-Błońskiej kreślił taki scenariusz: - Sztabowi Dudy musi wychodzić niska mobilizacja w ich elektoracie. Myślę, że zdecydują się na wezwanie do powstrzymania się przed publicznymi spotkaniami (z obawy przed zarażaniem koronawirusem - red.). Widzą, że Małgorzata Kidawa-Błońska jeździ jak wściekła - mówił nasz informator ze sztabu kandydatki PO. No cóż, wezwanie ze strony Andrzeja Dudy padło, ale było raczej reakcją na wykrycie kolejnych przypadków koronawirusa. Zresztą sama Małgorzata Kidawa-Błońska oznajmiła, że będzie miała mniej tłumnych spotkań. Zamiast tego jej sztabowcy zapowiadają więcej akcji internetowych.
Ograniczenie spotkań z wyborcami zmieni jednak oblicze kampanii. Zarówno dla urzędującego prezydenta, jak i jego kontrkandydatów. Sztabowcy Andrzeja Dudy w kampanii wyraźnie postawili na pracę kandydata w terenie, stąd też powtórzony z ubiegłej kampanii pomysł Dudabusa. Pozostali kandydaci też nie będą mieli łatwo, bo oni w przeciwieństwie do prezydenta wciąż muszą budować swoją rozpoznawalność. Małgorzata Kidawa-Błońska ma podobno rozpoznawalność na poziomie 70 proc., co oznacza, że jest jeszcze niemały odsetek wyborców, którzy jej nie znają. Czy to oznacza, że ograniczenie spotkań z wyborcami jej najbardziej przeszkodzi? Niekoniecznie. Ale to będziemy mogli ocenić dopiero za niecałe dwa miesiące.
Czytaj też:
Łukasz Szumowski: Mamy kolejne przypadki koronawirusa
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.