Irański supertankowiec Grace 1 został zatrzymany przez brytyjska marynarkę 4 lipca pod zarzutem nielegalnego transportu ropy do Syrii, wbrew międzynarodowym sankcjom nałożonym przez Unię Europejską. Statek przewozi pod swoim pokładem 2,1 miliona baryłek ropy naftowej.
W odpowiedzi na zatrzymanie tankowca, 19 lipca Iran zajął tankowiec z flagą Wielkiej Brytanii Stena Impero w Cieśninie Hormuz, twierdząc, że statek naruszył „międzynarodowe zasady morskie”.
Rząd Gibraltaru powiedział, że otrzymał zapewnienia od Iranu, że Grace 1 nie popłynie do krajów „podlegających sankcjom Unii Europejskiej”, co w tym wypadku oznacza Syrię. Dlatego w czwartek 15 sierpnia gibraltarski sąd nakazał zwolnienie tankowca, który miał wypłynąć z portu w najbliższych dniach.
Jednak Departament Sprawiedliwosci USA w wydanym nakazie zatrzymania twierdzi, że statek, transportowana przez niego ropa oraz 995 tysięcy dolarów podlegają przepadkowi z powodu naruszenia amerykańskiej Ustawy Interwencji Gospodarczej w Nadzwyczajnych Sytuacjach Międzynarodowych (IEEPA) oraz innych przepisów o terroryzmie, oszustwach bankowych i praniu brudnych pieniędzy.
Na razie ani Wielka Brytania, ani Gibraltar nie odpowiedziały na nakaz USA.
Czytaj też:
Brytyjski tankowiec zajęty w cieśninie Ormuz. Londyn grozi Iranowi „poważnymi konsekwencjami”