Uczestnicy:
-
Tomasz Sańpruch, redaktor naczelny Capital24.tv,
-
Krzysztof Kozak, dyrektor rynków i sektorów BZ WBK Leasing,
-
Łukasz Rumowski, dyrektor rozwoju produktu w ARCUS SA,
-
Aleksander Widera, pomysłodawca i prezes Kredytmarket.com,
- Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający Atradius Credito y Caucion S.A. de Seguros y Reaseguros SA.
Dyktat klienta
Według gości Poranka finansowego produkty i usługi wspierające prowadzenie firmy powinny być proste i łatwe do pozyskania, gdyż tego oczekują klienci. Zależy im na jak najszybciej finalizacji procesu kredytowego, czy zawarcia umowy o świadczenie usług. „Jesteśmy cały czas w kontakcie z klientem. Proponujemy rozwiązania ergonomiczne i elastyczne”, zaznaczył Ł. Rumkowski. Uczestnicy dyskusji podkreślili, że w pierwszych latach działalności kluczowe dla przedsiębiorcy jest zdobycie środków na rozwój działalności: „Dlatego tak ważne jest, by wsłuchiwać się w potrzeby klientów i odpowiednio dopasować dla nich ofertę. 90% klientów firm leasingowych jest z nich zadowolonych. Ten wynik cieszy, ale także zobowiązuje”, zauważył K. Kozak. Jak stwierdzili rozmówcy Tomasza Sańprucha łatwość pozyskania danego produktu czy usługi oraz jego kompleksowość generuje znaczne oszczędności: „Zwalniamy klienta z obowiązku finansowania sprzętu, dostarczamy materiały eksploatacyjne, zapewniamy ciągłość obiegu dokumentów – powiedział Ł. Rumkowski – dzięki temu oszczędza czas i pieniądze związane z zakupem i eksploatacją urządzeń”.
Od postępu nie ma odwrotu
Technologia umożliwia powstawanie nie tylko nowych, ale i coraz lepiej dopasowanych do oczekiwań klientów produktów. W ocenie uczestników dyskusji polski rynek sprzyja innowacjom i wdrażaniu rozwiązań usprawniającym prowadzenie działalności gospodarczej: „klienci szukają prostszych procesów w chmurze”, podkreślił K. Kozak. Z kolei A.Widera zauważył, że w ostatnich latach koszty założenia firmy wielokrotnie spadły właśnie dzięki rozwojowi technologii. Jego zdaniem technologia przyczynia się także do budowy zaufania: „portale społecznościowe sprawiły, że tracimy anonimowość; łatwiej jest też zidentyfikować negatywne zjawiska i złagodzić ich skutki”, podkreślił. Z drugiej strony w opinii P. Szczepanowskiego postęp technologiczny przyczynia się do obniżenia poziomu ryzyka prowadzenia biznesu: „Celem niektórych rozwiązań jest usuwanie niepewności z transakcji” – przywołał tutaj przykład eksploratora blocków bitcoin - blockchain.
Mały nie znaczy gorszy
Jeśli chodzi o usługi takie jak leasing, kredyt czy ubezpieczenie należności kluczowe dla zawarcia współpracy z potencjalnym klientem jest jego rzetelność i wiarygodność, podkreślili uczestnicy debaty. Usługodawca musi mieć gwarancję wywiązania się kontrahenta z warunków umowy, dlatego też w wiele produktów jest niedostępnych dla pomiotów, które stawiają pierwsze kroki w biznesie. Jednak i tacy przedsiębiorcy mogą liczyć na zaufanie firm oferujących leasing, jak zaznaczył K. Kozak: „Jakość naszego portfela pozwala nam podjąć ryzyko współpracy ze startupami”. P. Szczepanowski dodał, że małe i średnie przedsiębiorstwa mogą także skorzystać z oferty ubezpieczenia należności handlowych: „To nie są produkty skierowane wyłącznie do dużych podmiotów. Staramy się upraszczać procedury i wyjaśniać naszym partnerom korzyści wynikające z kupna takiej polisy, gdyż skala niektórych wydarzeń na rynku może często być druzgocąca dla mniejszych przedsiębiorstw”, zauważył.
Rozmówcy T. Sańprucha ocenili, że przedsiębiorcy są ambitni i wymagający, a przede wszystkim chcą się rozwijać - dlatego korzystają z różnego rodzaju produktów wspierających ich działalność. Zdaniem K. Kozaka, takie branże jak leasingowa, kredytowa czy ubezpieczeniowa muszą nieustannie wzbogacać i zmieniać swoją ofertę – także poprzez wdrażanie zaawansowanych technologicznie rozwiązań. Na sytuację polskich przedsiębiorców, a przez to ich potrzeby mogą wpłynąć także czynniki zewnętrzne – jak Brexit, czy kondycja drugiej co do wielkości gospodarki świata: „Chiny to kluczowy partner handlowy Niemiec, dlatego problemy w Chinach mogą bumerangiem zatoczyć koło i wrócić do Polski”, podkreślił P.Szczepankowski.
„Koncentrujemy się na jak najlepszym dopasowaniu naszej oferty do potrzeb klientów. Ważne, by była precyzyjna, dostarczona w sposób prosty i czytelny. Dlatego nasze procedury ograniczyliśmy do minimum, pamiętając jednocześnie o bezpieczeństwie. Dzięki temu nasza oferta cieszy się zaufaniem klientów”.
Krzysztof Kozak, dyrektor rynków i sektorów BZBWK Leasing
![Paweł Szczepankowski, dyrektor zarządzający Atradius Credito y Caucion S.A. de Seguros y Reaseguros SA](https://img.wprost.pl/_thumb/46/86/18a59c271ea6f2bdc71004c4e64e.png)
![Aleksander Widera, pomysłodawca i prezes Kredytmarket.com](https://img.wprost.pl/_thumb/8b/af/b4cc45d6b621c05c7444ffb28f53.png)
![Łukasz Rumowski, dyrektor rozwoju produktu w ARCUS SA](https://img.wprost.pl/_thumb/xx/30/4067dec32424099dc591b4eefc8c.png)
![Poranek z finansami, cz.3 - Produkty i usługi wspierające prowadzenie firmy](https://img.wprost.pl/_thumb/cb/fa/b81c18bc28c3bfe740d137619ec8.png)
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.