Opublikowane teksty

  • Sienkiewicz politycznie poprawny

    25 mar 2001Nasze kino familijne umarło śmiercią naturalną. Czy nowa ekranizacja "W pustyni i w puszczy" je ożywi? 17 mln widzów obejrzało pierwszą ekranizację "W pustyni i w puszczy". Publiczność oszalała na punkcie Stasia i Nel, choć krytycy wybrzydzali na...
  • Poeta ekranu

    18 mar 2001Wydawać by się mogło, że twórczość reżysera "Dekalogu" nie ma już dla nas tajemnic, że odczytaliśmy wszystkie tropy, rozszyfrowaliśmy znaki. Amerykanka Annette Insdorf w książce "Podwójne życie, powtórne szanse" udowadnia, że jest inaczej.
  • Siła autentyku

    18 mar 2001Polski film fabularny zbiera cięgi za nijakość, dokumentowi coraz bliżej do światowej czołówki. Jeszcze nie tak dawno polski dokument egzystował na prawach ubogiego krewniaka fabuły. Dziś bije ją na głowę nie tylko poziomem artystycznym, ale...
  • Buntownik z konieczności

    4 mar 2001Już pierwsze sceny "Przedwiośnia" zapowiadają epickie kino, za którym tęsknimy. Panorama pól naftowych w Baku prześwietlonych słońcem wprowadza nas w klimat powieści Żeromskiego. Oddech wielkiego kina czujemy do samego końca projekcji. Filip...
  • MENU

    25 lut 2001W warszawskim Muzeum Literatury otwarta została wystawa poświęcona Witoldowi Gombrowiczowi. - Nie jest wielka, lecz smaczna - stwierdził dyrektor Janusz Odrowąż-Pieniążek. Prezentuje liczne pamiątki osobiste po pisarzu podarowane przez jego żonę...
  • Sposób na Oscara

    25 lut 2001Jeżeli chcesz zdobyć Oscara, zagraj kalekę, wariata albo skonaj w finale - radzą kolegom posiadacze statuetek. Nieuleczalnie chorzy, ofiary wojen i kataklizmów, upośledzeni fizycznie lub umysłowo, alkoholicy i narkomani, odmieńcy i...
  • Sezon na Iwaszkiewicza

    18 lut 2001Polscy filmowcy nie potrafią wyjść z zapaści scenariuszowej. Kiepskie scenariusze to zmora naszego kina. Polskiemu scenopisarstwu brakuje postaci z krwi i kości, które noszą w sobie ziarno przyszłego konfliktu, zarys intrygującej fabuły. Coraz...
  • Telekino

    11 lut 2001Nie ma kapitalizmu bez kapitału" - mawiał Stefan Kisielewski. Nie ma dobrego kina bez pomysłów na dobry produkt. I bez pieniędzy. Polskiej kinematografii brakuje jednego i drugiego. Właściwie trudno nawet mówić o rynku. Posiłkowanie się...
  • Dotyk tajemnicy

    21 sty 2001"Weiser" Marczewskiego to baśń oswojona przez rzeczywistość. Od śmierci Krzysztofa Kieślowskiego w polskim kinie brakowało wielkich pytań. Brakowało tajemnicy. Ekranizacją powieści Pawła Huellego "Weiser Dawidek" Wojciechowi Marczewskiemu udało...
  • Quo vadis, Hannibalu?

    7 sty 2001Polskie kino zachłysnęło się adaptacjami rodzimej literatury. Amerykańskie nadal faworyzuje sequele