O 40 proc. spadły w 2010 r. kary nałożone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - podaje "Puls Biznesu". Ilość ukaranych firm i instytucji spadła o ok. 30 proc. Według zapewnień Prezes Małgorzaty Krasnodębskiej-Tomkiel to m.in. efekt działań prewencyjnych, które zmniejszają ilość napiętnowanych.
Po rekordowym 2009 roku, ubiegły był już o wiele "spokojniejszy" jeśli chodzi o działalność Urzędu. 362 podmioty ukarano w sumie na kwotę 347,5 mln zł - tymczasem w 2009 r. było to odpowiednio 512 firm i instytucji, a grzywny zamknęły się w kwocie 558 mln zł.
Ukarani często szukają pomocy w sądach, jednak większość odwołań jest odrzucanych i UOKiK ma wówczas satysfakcję z dobrze wykonanej pracy. Tylko wysokość kar ulega czasem zmniejszeniu. Urząd antymonopolowy tropi zmowy cenowe, kartele, nielegalne porozumienia, praktyki ograniczające konkurencję, karci za nadużywanie pozycji dominującej i chroni zbiorowe interesy konsumentów - wylicza "Puls Biznesu".