Każdego dnia wysyłamy w świat 170 tys. litrów wódki, informuje "Dziennik Gazeta Prawna". Sama tylko Wyborowa trafia na stoły mieszkańców 90 krajów.
Polskie gorzelnie muszą upijać zagranicznych konsumentów, aby nie dostać finansowego kaca - spożycie wódki w kraju spadło w ciągu dwóch ostatnich lat o 10 proc. "Ratuje" nas świat. W pierwszym kwartale tego roku eksport wódek wzrósł o 6,5 proc., a w ostatnich pięciu latach - ponad dwukrotnie. W ubiegłym roku wyeksportowaliśmy 52,2 mln litrów wódki. W 2011 r. będzie to prawdopodobnie 63 mln litrów.
Zdecydowana większość tego alkoholu rozleje się po krajach Unii Europejskiej i w USA. Największe nadzieje producenci wiążą z rynkami azjatyckimi. Wyborowa jest drugą najchętniej kupowaną w Chinach importowaną marką wódki. Państwo Środka ma tak ogromny potencjał alkoholowy, że niektóre polskie koncerny już myślą o uruchomieniu tam swoich fabryk.
Hitami na zagranicznych rynkach są marki Sobieski, Żubrówka i Wyborowa. W Europie jesteśmy największym wytwórcą wódek. Nasi najwięksi odbiorcy to Francuzi (kupują za 41 mln euro), Amerykanie (11,8 mln euro), a kolejne miejsca zajmują Meksykanie (3,2 mln), Włosi (1,7 mln) i Kanadyjczycy.