Ze 120 sieci handlowych i usługowych, o które w tym roku wzbogaci się polski rynek franczyzowy, przynajmniej 30 będzie pochodzić z zagranicy - zapowiada "Dziennik Gazeta Prawna".
Według raportu firmy CB Richard Ellis, w Polsce działa ponad 30 proc. międzynarodowych sieci handlowych i usługowych. Do końca roku będzie ich o 10 proc. więcej. Dominować będą marki odzieżowe i gastronomiczne. Żaden z tych rynków nie jest jeszcze wystarczająco nasycony. Potwierdza to najnowszy raport GfK Polonia i Jones Lang LaSalle.
Polska, zaraz po Niemczech, stanowi drugi najbardziej atrakcyjny rynek detaliczny w Europie, na Środkowym Wschodzie i w Afryce. Wyprzedziliśmy takie kraje jak Francja, Hiszpania i Wielka Brytania. Sieci, które są zainteresowane wejściem do Polski, jest przeszło tysiąc. Warszawa ma najwyższy wskaźnik penetracji wszystkich badanych marek, sięgający 94 proc. W dużych aglomeracjach wynosi on 58 proc., w miastach średniej wielkości - 28 proc., natomiast najmniejsze rynki pokryte są zaledwie w 11 proc.
O atrakcyjności Polski świadczy rosnąca siła nabywcza Polaków, dzięki czemu sprzedaż detaliczna wzrosła w 2009 r. o 7,2 proc., a w roku minionym o 6,6 proc. Dla porównania - w Hiszpanii była przez ostatnie dwa lata na minusie (-0,3 proc. w 2009 r., i -6,1 proc. w 2010 r.), na Węgrzech zmniejszyła się o 3,6 proc. w 2010 r., a w Czechach o 0,6 proc.