Leonardo zidentyfikowany dzięki polskim zbiorom

Leonardo zidentyfikowany dzięki polskim zbiorom

Dodano:   /  Zmieniono: 
Historyk sztuki prof. Martin Kemp znalazł w Warszawie przekonujący dowód na potwierdzenie autentyczności portretu, zwanego "La Bella Principessa" (Piękna Księżniczka), jako dzieła Leonarda da Vinci - donosi "Guardian".
Kemp - profesor w stanie spoczynku Uniwersytetu Oksfordzkiego -  stwierdził, że rysunek stanowi jedną ze stron ozdobnej XV-wiecznej księgi tzw. Sforziady, upamiętniającej rodzinę Sforzów panującą w  Mediolanie. Księga, o której sądzi się, że ma związek z Ludovico Sforzą (1452-1508) - księciem Mediolanu - mecenasem Leonarda, została podarowana jako prezent ślubny 13-letniej księżniczce Biance -  nieślubnej córce księcia, która zmarła w kilka miesięcy po wyjściu za  mąż.

Kemp przekonany jest, że to właśnie ją sportretował Leonardo da Vinci (1452-1519) i że rysunek stanowił integralną część książki, dopóki nie  został z niej wyjęty. Wydana w Mediolanie w latach 90 XV w. Sforziada jest jednym ze skarbów działu starodruków Biblioteki Narodowej w  Warszawie. - Twierdzenia, iż rysunek jest fałszerstwem, pastiszem lub kopią zaginionego dzieła Leonarda zostały skutecznie wyeliminowane - powiedział Kemp "Guardianowi".

Historyk zidentyfikował miejsce w książce, w którym oryginalnie znajdował się portret. Ekspertyzy potwierdziły, że portret wykonany jest na tym samym gatunku papieru (tzw. welinowym). Także zszycia, które trzymają księgę razem są w tym samym miejscu, co ślady zszyć na  usuniętym z niej kolorowym rysunku przedstawiającym młodą kobietę z  profilu.

- Papier welinowy (bardzo gładki i cienki, wysokiego gatunku wyprawiany na kształt cienkiego pergaminu - red.) otrzymywany jest w  wyniku skomplikowanego procesu wyprawiania skóry cielaka, koźlęcia lub  jagnięcia do pożądanej grubości. Nawet w jednej serii stron ich grubość może być różna. Grubość pergaminu, na którym wykonany jest rysunek, w  pełni odpowiada reszcie księgi - wyjaśnił Kemp.

W 1998 r. dom aukcyjny Christie's sprzedał rysunek za 11,4 tys. funtów uznając go za niemiecki pastisz z XIX w. Rynkowa wartość dzieła po stwierdzeniu, że jego twórcą jest Leonardo da Vinci oceniana jest na  ok. 100 mln funtów (ok. 500 mln zł.). "Guardian" nie pisze, w czyich rękach jest rysunek.

PAP