Samorządowcy przyznają, że odstraszają ich niekorzystne warunki dofinansowania. Do tej pory gminy i powiaty otrzymywały dotację z budżetu państwa w wysokości 50 proc. inwestycji, a od 2012 r. będą musiały wyłożyć 70 proc. środków własnych.
W poprzedniej edycji programu (2008-11) samorządy zmodernizowały lub zbudowały od podstaw ponad 6 tys. km dróg. MSWiA planuje, że w tej edycji – do końca 2015 r. - program obejmie 13 tys. km. Ale samorządy mogą mieć problem z osiągnięciem takiego wyniku; co gorsza w 2012 r. dofinansowanie nie może być większe niż 1 mln zł, a w latach 2013-15 – 3 mln zł, a powiaty, które do tej pory mogły realizować 2 zadania drogowe, w przyszłym będą mogły wykonać tylko jedno.
Zdaniem ekspertów na inwestycyjnym zastoju ucierpią lokalne rynki pracy. - Oznacza to mniej pracy dla małych i średnich firm budowlanych oraz dostawców materiałów – mówi ekspert Pracodawców RP Piotr Rogowiecki. Dodaje, że jeśli w ciągu kilku najbliższych lat sytuacja na krajowym rynku pracy się pogorszy, to przedsiębiorcy lokalni odczują to jeszcze dotkliwiej.