Katalog spraw, jakie mieszkańcy mogą załatwić w urzędach, nie ruszając się z domu, jest skromny. Zwykle to tylko możliwość znalezienia informacji i pobrania formularza. Potem z wypełnionym papierowym drukiem i tak trzeba się udać do urzędu i załatwiać sprawę tradycyjnie. "U nas przez Internet można sprawdzić, czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru" - mówi Daniel Mitros z urzędu miasta w Chorzowie.
Przez Internet można też wysyłać wnioski, skargi czy pytania. Służą do tego elektroniczne skrzynki podawcze lub e-PUAP, czyli Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej. "Takie elektroniczne skrzynki posiada prawie 90 proc. urzędów" - mówi Violetta Szymanek, radca ministra spraw wewnętrznych i administracji. Ale wedle raportu obywatele nie korzystają z tej drogi komunikacji. Do UM w Chorzowie przez cały 2010 rok na elektroniczną skrzynkę podawczą wpłynął jeden wniosek.
Według Grzegorza Sibigi, specjalisty ds. e-urzędu z PAN, bariery wynikają głównie z mentalności. "Z roku na rok przybywa usług elektronicznej administracji, ale nie jest to jeszcze poziom zadowalający" - mówi. "Ponieśliśmy ogromne koszty we wprowadzaniu systemów informatycznych, ale żeby korzyści przeważały nad kosztami, korzystanie z e-urzędu musi być masowe, a do tego nam daleko" - podkreśla ekspert.