Na wydanie licencji czekają jeszcze dwie spółki założone przez brytyjskiego Freightlinera: Rail Services Europe i Koleje Wschodnie. Oba wnioski o wydanie licencji na przewóz osób po polskich torach trafiły do Urzędu Transportu Kolejowego pod koniec sierpnia tego roku. - Wysłaliśmy do obu spółek po dwa pisma o uzupełnienie przesłanej dokumentacji. Ostatnie 18 października. Teraz czekamy na odpowiedź - mówi o całej sprawie Adam Maciejewski, rzecznik UTK.
Według UTK, regularne przewozy wykonuje 13 przewoźników. Oprócz Przewozów Regionalnych, PKP Intercity, Kolei Mazowieckich i niemieckiej Arrivy, która wykonuje przewozy na terenie województwa kujawsko-pomorskiego - są to m.in. spółki powołane w ostatnim czasie przez marszałków, takie jak Koleje Dolnośląskie. Tylko w tym roku na polskie tory wjechały Koleje Śląskie i Koleje Wielkopolskie. Do powołania swojego przewoźnika przygotowuje się województwo zachodniopomorskie, Z kolei Małopolska analizuje możliwe scenariusze - jak mówi Marek Sowa, marszałek województwa, możliwe jest powołanie swojej spółki od podstaw, stworzenie przewoźnika na bazie regionalnego oddziału Przewozów Regionalnych i dalsza współpraca z Przewozami Regionalnymi. - Najgorszą rzeczą dla rynku kolejowych przewozów pasażerskich jest to, że nie ma na nim konkurencji. Usługi są świadczone przez monopolistę - przekonuje Sowa.
Coraz wyraźniej słychać argumenty województw nawołujących do podziału Przewozów Regionalnych i utworzenia na tej bazie nowych przewoźników, którzy obsługiwaliby po kilka województw. Takie rozwiązanie mogłoby jednak sprawić, że konkurencji na trasach międzywojewódzkich nie miałoby PKP Intercity, które obecnie o pasażerów na dalekich połączeniach rywalizuje z tanimi pociągami Interregio uruchomionymi przez Przewozy Regionalne.