Polska oświata: pieniędzy nie ma, a nauczyciele demotywują uczniów

Polska oświata: pieniędzy nie ma, a nauczyciele demotywują uczniów

Dodano:   /  Zmieniono: 
Polska edukacja jest niedofinansowana i przestarzała - taka jest konkluzja specjalnych raportów kuratoriów oświaty, do których dotarł "Dziennik Gazeta Prawna". Najnowsze badania stanu edukacji prowadzono w Polsce od dwóch lat. Ich wyniki resort edukacji ma przedstawić najwcześniej w lutym przyszłego roku.

Zdaniem kuratorów sytuacja w oświacie jest zła na każdym szczeblu: przedszkola pogłębiają dysproporcje, podstawówki uczą pod testy, a gimnazja są przeładowane, co nie pozwala nauczycielom prowadzić lekcji w sposób zorganizowany. Kuratorzy zwracają uwagę, że nauczyciele wciąż uczą według starych schematów, nieprzystających do zreformowanej podstawy programowej; w szkołach brakuje indywidualnych zajęć z uczniami, a także rozpoznawania ich specjalnych potrzeb; w prowadzeniu lekcji szkoły nie wykorzystują narządzi multimedialnych; natomiast uczniowie są segregowani, szufladkowani i demotywowani przez nauczycieli. To prowadzi do problemów wychowawczych w gimnazjum, a w liceum do małej aktywności młodzieży.

Problemy zaczynają się już w przedszkolu. Finansowane przez samorządy placówki nie mają pieniędzy by zorganizować ponadprogramową ofertę. W efekcie, jak zauważają kontrolerzy, przedszkola mają problem ze spełnieniem podstawowych wymagań stawianych przed tymi placówkami.