"W resorcie dowiedzieliśmy się, że przedstawi szczegóły nowych rozwiązań do końca marca bieżącego roku" - mówi Wojciech Drzewiecki, szef instytutu motoryzacyjnego Samar. Resort potwierdza: "Prowadzimy analizy. Ich wstępny efekt zostanie udostępniony do publicznej wiadomości jeszcze w tym kwartale". W piśmie przesłanym do dziennika przyznaje też, że "w żadnym z rozważanych rozwiązań nie przewiduje się pełnego, generalnego odliczenia VAT przy nabyciu samochodów osobowych".
"Wszystko to jasno sugeruje, co zamierza zrobić resort: nie dopuścić do powrotu kratki" - komentuje Drzewiecki. Jego zdaniem będzie chciał osiągnąć ten cel, zmieniając, przy udziale Ministerstwa Transportu, przepisy dotyczące homologacji samochodów tak, aby niemożliwe stało się przerabianie aut osobowych na ciężarowe poprzez montowanie w nich kratek. Bo nie można zmienić przepisów podatkowych.
"Fakt, że same przepisy podatkowe się nie zmienią, nie ma znaczenia. W tym wypadku ważny jest cel działania, czyli przykręcanie śruby przedsiębiorcom. Unijne dyrektywy mówią wprost, że nie można tego robić" - komentuje Jerzy Martini, ekspert podatkowy z kancelarii Baker & McKenzie, który już raz wybronił kratki przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości.