Jak podaje Raport Instytutu Badań Edukacyjnych "Szkoła Samodzielnego Myślenia", tylko 2 proc. uczniów w ubiegłym roku nauki potrafiło bezbłędnie zinterpretować tekst i użyć do tego logicznej argumentacji. W porównaniu do badań PISA, wyniki IBE zdecydowanie negatywnie oceniają zdolności polskich uczniów.
Sprawdzono umiejętności uczniów w zakresie języka polskiego i matematyki. Następnie, okazało się, że całkowitej interpretacji tekstu dokonało zaledwie 1 promil uczniów szkół podstawowych i 2 promile gimnazjalistów z klas pierwszych.
Zaledwie 27 proc. uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych potrafiło uzasadnić wynik rozwiązania zadania matematycznego. Trudno się jednak temu dziwić zważywszy jedną z konkluzji raportu: że są nauczyciele mający problem ze zrozumieniem treści, które mają przekazać uczniom.
Zaledwie 27 proc. uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych potrafiło uzasadnić wynik rozwiązania zadania matematycznego. Trudno się jednak temu dziwić zważywszy jedną z konkluzji raportu: że są nauczyciele mający problem ze zrozumieniem treści, które mają przekazać uczniom.