W grudniu agencja SW Research na zlecenie „Wprost” zapytała Polaków, czy zamierzają przyjąć księdza po kolędzie. Okazało się, że niemal połowa ankietowanych (48,9 proc.) wskazała odpowiedź „Tak”. 37,7 proc. badanych zadeklarowało, że nie ma tego w planach, a 13,4 proc. jeszcze nie podjęło decyzji tej sprawie.
Tym razem postanowiliśmy sprawdzić, jakie kwoty są przekazywane w zwyczajowej kopercie.
Jaką kwotę zamierzasz przekazać (lub już przekazałeś/aś) księdzu podczas wizyty duszpasterskiej, tzw. kolędy?
Zacznijmy od tego, że wśród możliwych odpowiedzi była również: „Nie przyjmuję księdza po kolędzie”. W badaniu agencji SW Research dla „Wprost” wskazało ją 31,4 proc. ankietowanych, a więc o kilka punktów procentowych mniej niż we wspomnianym wcześniej badaniu.
Skupmy się jednak na tych, którzy księdza przyjmują.
Wśród tej grupy najwięcej osób (34,4 proc.) zadeklarowało, że w ich kopercie znajdzie się (lub już się znalazło) od 50 do 200 zł.
Niemal co piąty badany (18 proc.) stwierdził, że nie przekazuje żadnych pieniędzy podczas kolędy. 12,8 proc. deklaruje datek poniżej 50 zł.
Między 201 a 500 zł ofiarowuje 1,9 proc. respondentów, a między 501 a 1000 zł – 1,1 proc.
Najgrubszą kopertę, powyżej 1000 zł, przekazuje już tylko (a może jednak aż?) 0,5 proc. Polaków. Warto przy tym zaznaczyć, że takiej kwoty nie zadeklarowała żadna z badanych przez SW Research kobiet. Kobiety nieco częściej wybierały najniższą kwotę, poniżej 50 zł (14,1 proc. wobec 11,2 proc. u mężczyzn) i rzadziej przedział 50-200 zł (31,4 proc. wobec 37,8 proc. u mężczyzn).
Kolęda – tak, koperta – nie
Biorąc pod uwagę wiek badanych osób, trudno doszukać się jakichś zaskakujących odchyleń od ogólnego wyniku, poza tym, że wśród najmłodszych respondentów, w wieku do 24 lat, wyraźnie częściej niż w innych grupach pojawiała się odpowiedź 201-500 zł (3,7 proc.). I to także w tej grupie najmniej było wskazań na odpowiedź „Nie przekazuję pieniędzy podczas kolędy” (15,6 proc.).
Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App Store i Google Play.
Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy tygodnika Wprost.
Regulamin i warunki licencjonowania materiałów prasowych.