Komisja Europejska podjęła decyzję o skierowaniu przeciwko Polsce do Trybunału Sprawiedliwości UE w związku z nieprawidłową implementacją dyrektywy Rady 96/53 / WE w sprawie maksymalnych obciążeń i wymiarów niektórych pojazdów drogowych. W opinii KE Polska ogranicza swobodę korzystania ze swojej sieci drogowej niektórym samochodom ciężarowym, nawet jeśli ich wymiary są zgodne z normami UE.
Zgodnie z polskim ustawodawstwem, samochody ciężarowe o nacisku osi przekraczającym osiem lub dziesięć ton muszą uzyskać specjalne zezwolenie od właściwych zarządców dróg za korzystanie z tzw dróg drugorzędnych. Dzieje się tak nawet wtedy, gdy są one załadowane zgodnie z przepisami UE. Komisja Europejska uważa, że kierowcy takich pojazdów powinni mieć możliwość korzystania z tych dróg bez stosowania dodatkowych zezwoleń.
KE zwróciła uwagę na fakt, iż w Polsce drogi są zarządzane przez różne organy administracji (gminy, powiaty, województwa i rząd centralny), a zatem może być konieczne wielokrotne pozwolenia na jedną podróż. Ponadto, procedura uzyskania pozwolenia jest czasochłonna. W efekcie prowadzi to do znacznego obciążenia dla przewoźników i stanowi przeszkodę w prawidłowym funkcjonowaniu rynku wewnętrznego w zakresie transportu. Komisja Europejska przesłała uzasadnioną opinię do władz polskich w lutym 2016. Ponieważ Polsce nie udało się doprowadzić do zgodności prawa krajowego z prawem UE, Komisja Europejska podjęła decyzję o skierowaniu przeciwko Polsce sprawy do Trybunału Sprawiedliwości UE.