"Zbyt często zdarza się, że imigranci pracują znacznie poniżej kwalifikacji, na najniższych szczeblach drabiny rynku pracy, podczas gdy brytyjscy pracownicy z porównywalnym poziomem umiejętności i kwalifikacji zajmują wyższe stanowiska" - napisali autorzy opublikowanego w piątek raportu "Migrant Workers in the Labour Market".
Ich zdaniem pracodawcy wykazują "niepokojący brak rozeznania w zdolnościach i kwalifikacjach imigrantów", czego konsekwencją jest ich systematyczne pomijanie w kierowaniu do prac, w których mogliby wykorzystywać swe umiejętności i zdobywać nowe, a tym samym rozwijać się zawodowo.
Z niedawnej ankiety Polskiego Radia Londyn (prl24) wynika, że ogromna większość polskich imigrantów ma wykształcenie wyższe (45 proc.) lub średnie (41,2 proc.). Pozostali mają wykształcenie zawodowe (8,8 proc.), a reszta podstawowe (5,0 proc).
Z innego sondażu radia wynika, iż 18,6 proc. ankietowanych zarabia na granicy ustawowego minimum płacowego (5,52 funta na godzinę). 39,6 proc. zarabia nieco powyżej (5,53-8,0 funta). 8-10 funtów za godzinę zarabia 21,6 proc. ankietowanych, a powyżej 10 funtów - 20,2 proc.
"(Z myślą o zatrudnianiu imigrantów stosownie do ich kwalifikacji) związki zawodowe pracują nad programami przyuczenia i szkolenia zawodowego, których celem jest przekonanie pracodawców do uznania kwalifikacji zawodowych imigrantów" - powiedział z okazji ogłoszenia raportu sekretarz generalny TUC Brendan Barber.
"Wykwalifikowani pracownicy szukają zaczepienia na brytyjskim rynku pracy, wypełniając istniejące luki, ale pracodawcy nie czynią użytku z ich kwalifikacji, na czym traci gospodarka" - dodał.
TUC zaleca pracodawcom, by czynili większy użytek z usług komórki doradczej NARIC (National Recognition Information Centre), która dysponuje danymi pozwalającymi porównywać poziom kwalifikacji zawodowych 183 krajów.
Inne zalecenie, kierowane pod adresem rządu, dotyczy nieobcinania funduszy na darmowe kursy angielskiego, tzw. ESOL (English for Speakers of Other Languages), które pomagają wykwalifikowanym pracownikom pokonać barierę językową. W zmniejszeniu nakładów na te kursy TUC widzi czynnik ograniczający mobilność wykwalifikowanych imigrantów.
ab, pap