Pierwszą międzynarodową konwencję dotyczącą złomowania statków przyjęła w Hongkongu Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO).
Celem konwencji jest uczynienie tego procesu bezpieczniejszym. Dokument nakłada na armatorów obowiązek przekazywania stoczniom złomowym listy niebezpiecznych materiałów wykorzystywanych do budowy statku. W konferencji uczestniczyło 66 krajów.
pap, em
Rzecznik IMO Lee Adamson oświadczył, że przyjęcie dokumentu to "wielki krok do przodu, biorąc pod uwagę zdrowie i bezpieczeństwo robotników, a także ochronę środowiska".
Jednak według wielu organizacji zajmujących się ochroną środowiska tekst nie kładzie kresu kontrowersyjnym praktykom złomowania statków po prostu na plażach, m.in. w Indiach i Bangladeszu. Argumentują one, że ogromna część azjatyckich stoczni złomowych, które obsługują ponad 90 proc. rynku, prowadzi działalność w warunkach nie do przyjęcia zarówno ze względu na zdrowie robotników, jak i środowisko naturalne.
Zdaniem działacza ekologicznego Eelco Leemansa konwencja jest "zmarnowaną szansą" na zakazanie złomowania statków na plażach.
Szacunki IMO wskazują, że w latach 1990-2006 na świecie zezłomowano ponad 10 tys. statków. Armatorzy mogą odsprzedać odzyskany surowiec uzyskując do 300 dolarów za tonę.pap, em