Porozumienie przewiduje, że prace nad tunelem rozpoczną się w 2014 roku, a budowa zostanie ukończona w 2022 roku.
Dokument podpisali również europejski komisarz ds. transportu Antonio Tajani, niemiecki minister transportu Wolfgang Tiefensee oraz szefowie kolei włoskich, austriackich i niemieckich.
Porozumienie przewiduje utworzenie konsorcjum Brenner Corridor Platform (BCP), odpowiedzialnego za koordynację prac. W jego skład wejdą przedstawiciele trzech krajów, administratorzy kolei tych państw i Komisja Europejska - wynika z komunikatu.
Koszty budowy kolejowego tunelu długości 55 km, który połączy Innsbruck w Austrii z Franzensfeste we Włoszech oszacowano na 8 mld euro. Tunel sfinansują Włochy, Austria i Unia Europejska.
Niemcy natomiast zaangażowały się na swoim terytorium w budowę infrastruktury niezbędnej do połączenia budowanego tunelu z Monachium.
Strona włoska rok temu rozpoczęła już drążenie tunelu "eksploracyjnego", aby zbadać warunki geologiczne.
Nowy tunel pod przełęczą Brenner, leżącą na wysokości 1370 m n.p.m., ma rozładować tłok na ważnej trasie alpejskiej północ-południe. Jest to jedno z najambitniejszych przedsięwzięć w infrastrukturę w całej Europie.
Na 55-kilometrowy tunel mają składać się dwa tunele jednotorowe oraz położony 12 metrów niżej tunel drenażowy.
ND, PAP