MAK podał wcześniej, że przedstawicielowi Polski przedstawiona zostanie pełna informacja o treści projektu raportu. Oznajmił również, że nie przewiduje się upublicznienia tego dokumentu. Według nieoficjalnych informacji Międzypaństwowy Komitet Lotniczy planuje jednak konferencję prasową poświęconą przekazaniu Polsce projektu raportu. Spotkanie z mediami ma się odbyć o godz. 16 (godz. 14 czasu polskiego) w siedzibie MAK.
Klich oświadczył we wtorek, że podczas środowej prezentacji projektu raportu najpewniej przedstawione zostaną najważniejsze fragmenty dokumentu. - Trudno zaprezentować całość w ciągu 2-3 godzin. Myślę, że będzie jakaś wizualizacja. Najpewniej omówione zostaną przyczyny - zauważył, zaznaczając, iż wszystko to jest jednak objęte klauzulą tajności. Przedstawiciel Polski przy MAK podał także, iż w środę otrzyma też odpowiedzi na pytania, które zadał Międzypaństwowemu Komitetowi Lotniczemu we wrześniu, jak również na pytania skierowane do strony rosyjskiej później.
Polska będzie miała teraz 60 dni na przedstawienie swojego stanowiska, uwag i wniosków. Zostaną one następnie rozpatrzone przez Komisję Techniczną MAK. Przepisy nie narzucają MAK żadnych terminów, w jakich powinien on ustosunkować się do ewentualnych zastrzeżeń strony polskiej. W rozpatrywaniu przez Komisję Techniczną uwag Polski będą uczestniczyli polscy eksperci. Wiadomo już, że polscy specjaliści mają w wielu sprawach inne zdanie niż strona rosyjska.
Dla przykładu, strona rosyjska przyjęła, iż w przypadku lotniska w Smoleńsku obowiązują procedury Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO), opisane w AIP Rosji. Polscy specjaliści się z tym nie zgadzają. Argumentują, że lotnisko Siewiernyj nie jest wyposażone według standardów ICAO, więc nie mogą tam obowiązywać procedury tej organizacji. Zwracają też uwagę, że smoleńskiego lotniska nie ma w AIP Rosji, co oznacza, że strona rosyjska nie uważa go za lotnisko cywilne dopuszczone do ruchu międzynarodowego. AIP Rosji to zbiór informacji aeronawigacyjnych, czyli danych o lotniskach, trasach lotniczych i obowiązujących procedurach.
Raport może zostać podany do wiadomości publicznej dopiero po zakończeniu wszystkich tych procedur. Nastąpi to prawdopodobnie na przełomie stycznia i lutego przyszłego roku.
pap, ps